

Türkiye’nin Yolsuzlukla Mücadele Enstrümanları
320
Yıl
Türkiye’nin Derecesi
(10 üzerinden)
Endeksteki
Ülke Sayısı
Türkiye’nin
Sırası
2001
3.6
91
54
2002
3.2
102
64
2003
3.1
133
77
2004
3.2
144
77
2005
3.5
158
65
2006
3.8
163
60
2007
4.1
180
64
2008
4.6
180
58
2009
4.4
180
61
2010
4.4
178
56
Tabloya bakıp Türkiye’nin
“temiz ülkeler ligi”
ndeki sırasını de-
ğerlendirirken, derecelendirmenin en temiz ülke için 10 üzerinden
yapıldığı ve endeksteki ülke sayısının 39’dan başlayıp 180’lere çıktığı
göz ardı edilmemelidir. Bu açıdan bakıldığında 2000 yılından sonra
Türkiye’nin gitgide üst sıralara tırmandığı görülmektedir. Ancak, ilk
on ülke arasında olmamız gerektiği hedeflenirse bu tablonun ülkemize
yakışmadığı ortadadır.
2.4. Uluslararası Hukukun İç Hukuka Etkisi
Anayasa’nın 90. maddesine göre Türkiye Büyük Millet Meclisinin
görev ve yetkilerinden biri de, Milletlerarası Andlaşmaları (bir kanun-
la) uygun bulmaktır. Bir kanunla uygun bulunan milletlerarası andlaş-
maları onaylamak ve yayımlamak Anayasa’nın 104. maddesine göre
cumhurbaşkanının görevidir. Bakanlar kurulunca da imzalanan And-
laşmalar Resmi Gazete’de yayınlanmakla yürürlüğe girer.
Uluslararası sözleşmeler kanun hükmünde olduğu gibi, kanun-
dan farklı olarak bunlar hakkında Anayasaya aykırılık iddiası ile Ana-
yasa Mahkemesine başvurulamaması yönüyle kanunun üstündedir.
Maddenin devamında ise bu andlaşmaların temel hak ve özgürlüklere
ilişkin olup (örneğin İnsan Hakları Sözleşmesi) kanunlarla aynı ko-
nuda farklı hükümler içermesi nedeniyle çatışması, çelişmesi halinde