Background Image
Previous Page  324 / 529 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 324 / 529 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (98)

Hüsamettin UĞUR

323

manında Şeffaflık hakkında Türkiye Değerlendirme Raporu da aynı

şekilde bir dizi tavsiye içermektedir.

44

Türk makamları

30 Eylül 2011

tarihine kadar tavsiyelerin uygulanışına ilişkin rapor vermeye davet

edilmiştir. Aşağıda yeri geldikçe GRECO’nun Türkiye hakkındaki

bazı tavsiyelerine yer verilecektir.

2.5. Yolsuzlukla Mücadelede Denetleyici Kurum ve Kuruluşlar

Yolsuzlukla mücadeleye ilişkin Kanun ve hükümlerin fazlalığı

ve dağınıklığı için söylediğimizi yolsuzlukla mücadele eden kurum-

lar açısından da söyleyebiliriz ki; Türkiye’nin sorunu bu gibi kurum-

ların sayıca yetersizliği değil, etkili ve koordineli bir mücadelenin

yokluğudur.

45

,

46

Ülkemizde yüzü aşkın denetim mekanizması ve kurumun varlı-

ğına, belediyeler ve KİT’lerdeki müfettişler hariç Türkiye’deki teftiş

birimlerinde onbinlerce müfettiş, kontrolör, denetmen, hesap uzmanı

ve diğer denetim elemanları görev yapmasına rağmen yolsuzlukların

önüne geçilememesi, kamu yönetimindeki teftiş sisteminin etkisiz ol-

duğunu göstermektedir.

nu analiz etmeyi ve buna göre gözden geçirmeyi, ve bu tür durumlarda rüşveti verene

verdiği rüşvetin tazminini ortadan kaldırmayı (ii) kanunu uygulayan uygulayıcılar

dahil herkese ön soruşturmanın başlamasından sonra “etkin pişmanlık”

ın kullanıl-

ması durumlarında cezadan muaf tutulmanın uygulanmadığını açıklamayı;

-

Vatandaş olmayanlar tarafından işlenen ancak, aynı zamanda, Türk vatanda-

şı olan Türk kamu görevlilerinin veya Türk meclisleri üyelerinin dahil olduğu

yolsuzluk suçları fiillerinin kovuşturulmasının Adalet Bakanının talebi üzeri-

ne yapılabileceği (TCK 12. madde, 1. fıkra) şartının kaldırılmasını; ve (ii) yurt

dışında yabancılar tarafından işlenen fakat, aynı zamanda, Türk vatandaşı

olan uluslararası organizasyonların görevlilerini, uluslararası parlamenter

meclisleri üyelerini ve uluslararası mahkemelerin hakimleri ve savcılarını içe-

ren yolsuzluk suçları üzerinde yargı yetkisi tesis etmesini” (Raporun tamamı

için Bkz.:

www.uhdigm.adalet.gov.tr/suc_haline_getirme.doc

E.T.:23.6.2010

44

www.uhdigm.adalet.gov.tr/greco_siyasi_partiler.doc

E.T.:23.6.2010

45

“Bakın Türkiye’de tam 129 teftiş kurulu, yani denetim birim var. Ama bu yolsuzluklarla

129 kere daha iyi mücadele edildiğini göstermiyor. Denetimin 129 parçaya dağıldığını

gösteriyor. Ne soruşturma gizliliği kalıyor, ne sonuç almada sürat, ne de görüş birliği

sağlanabiliyor. Yönetimde ne kadar dağınıksak, denetimde de o kadar dağınığız.”

Yetkin,

Murat, Yolsuzlukla Mücadele, Radikal, 12 Ağustos 2001

46

“Ülkemizde 129 adet denetim birimi bulunmakta, denetim elemanlarının sayısı 13 bini bul�

maktadır. Bu dağınıklık nedeniyle, denetim çalışmaları içe dönük ve birbiriyle ilişkisiz olmak�

ta, denetim birimleri arasındaki koordinasyon, diyalog ve işbirliği imkanları kullanılama�

makta, ortak denetim standartları ve yaklaşımları sergilenememekte, denetim mesleğindeki

gelişmeler yeterince takip edilememektedir. Bu da denetimde mükerrerlikler ve denetim dışı

kalan alanlar doğurmakta, dolayısıyla denetimin etkinliği azalmaktadır.”

(Hisarcıklıoğlu,

Rıfat, Kamu Mali Yönetim Reformu Arenası, STEAM, 10.11.Temmuz 2002, s. l7, 18)