

TBB Dergisi 2012 (98)
Sesim SOYER GÜLEÇ
51
a) Yurtdışına çıkamamak:
Yurt dışına çıkamama yükümlülüğü,
ülke sınırları dışına çıkamamayı ifade eder
57
. Denetimli Serbestlik ve
Yardım Merkezleri ile Koruma Kuralları Yönetmeliği’nin
58
21. mad-
desinin 1 ila 8. fıkralarında açıklandığı üzere, bu yükümlülüğe dair
karar; Cumhuriyet başsavcılığınca şube müdürlüğü veya büroya, aynı
zamanda derhal kolluğa gönderilir. Şüpheli veya sanığa, on gün için-
de şube müdürlüğü veya büroya gelmesi hususunda bildirim yapılır.
Şüpheli veya sanığın haklı, geçerli ve gerektiğinde belgelendirilebi-
len mazereti olmaksızın; on gün içinde şube müdürlüğü veya büroya
başvurmaması hâlinde, şube müdürlüğü veya büroca ilgili defterde-
ki kayıt kapatılarak evrak mahkemesine iletilmek üzere Cumhuriyet
başsavcılığına gönderilir. Cumhuriyet başsavcılığınca evrak mahke-
meye gönderilerek, yükümlülüğün devam edip etmeyeceği konusun-
da karar istenir. Mahkemenin vereceği karara göre Cumhuriyet baş-
savcılığınca işlem yapılır. Şüpheli veya sanığın süresinde başvurması
halinde, denetim görevlisi veya denetleme memuru tarafından denet-
leme planı hazırlanarak kolluğa gönderilir. Denetleme planına uyul-
madığının; kolluk tarafından bildirilmesi ya da şube müdürlüğü veya
büro tarafından tespit edilmesi hâlinde, şüpheli veya sanık denetleme
planına uyması yönünde uyarılır. Uyarıya rağmen denetleme planı-
na uyulmaması halinde, kayıt kapatılarak evrak mahkemeye iletilmek
üzere Cumhuriyet başsavcılığına gönderilir. Bu durumda beşinci fık-
rada belirtilen işlemler yapılır. Yükümlülük kaldırıldığında durum
Cumhuriyet başsavcılığınca kolluğa iletilerek evrakın iadesi istenir ve
mahkemeye gönderilir. Ayrıca durum şube müdürlüğü veya büroya
57
Bu tedbir demokratik bir toplumdaki ölçütlere uygun olmak ve yetkili merci tara-
fından karar verilmek koşulu ile AİHS’e aykırı olmadığı gibi (AİHS 4 No’lu Proto-
kol m. 2), Anayasamızda da seyahat özgürlüğünün (m. 23/3) ve vatandaşın yurt
dışına çıkma özgürlüğünün (m. 23/5) ceza soruşturması ve kovuşturması sebe-
biyle kanunla sınırlanabileceği kabul edilmiştir. Anayasa Mahkemesi E. 1963/130
K. 1963/100 Sayılı Kararında, (bkz. AYMKD Y. 1999, S.1, s. 248) Pasaport Kanu-
nu m. 22’nin Anayasa’ya uygun olduğunu kabul etmiştir. Bu uygulama muha-
keme hukuku esaslarına uygun olmalıdır. Bu karar ve eleştirisi için bkz. KAYA
Cemil,”Yurt Dışına Çıkma Özgürlüğünün Engellenmesi”, KHukA Kamu Hukuku
Arşivi Dergisi, Akademik Araştırma ve Dayanışma Derneği Yayını, Ocak 2005,
s. 47. Bu itibarla, tutuklama ile bağlantılı olarak başvurulan adli kontrol çerçe-
vesinde sanığın yurt dışına çıkmasına sınır getirilebilir. Ciancimino/İtalya kararı
(27.5.1991) serbest dolaşım özgürlüğüne hangi gerekçelerle sınırlama getirilebile-
ceği konusunda fikir vermektedir. TEZCAN/ERDEM/SANCAKDAR/ÖNOK, s.
370-371.
58
RG. 18.4.2007-26497.