

Tutuklamaya İlişkin Temel Sorunlar ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin...
50
Soruşturma aşamasında CMK m. 103’te savcıya tanınan re’sen ser-
best bırakma yetkisinin, uygulamaya pratiklik kazandırması olanak-
lıyken, savcılar bu türden bir yetki kullanımını kişisel bir risk olarak
görmekte ve bunun yerine öncelikle, sulh ceza hâkiminden adli kont-
rol için istemde bulunmaktadırlar. Aynı maddeye göre şüpheli ve mü-
dafii de bu istemde bulunabilmektedirler
55
.
2) Adli Kontrole İlişkin Yükümlülüklerin Kapsamı
CMKm. 109/3’te adli kontrole tabi olan kişiye düşen yükümlülük-
ler sayma yoluyla belirtildiğinden, kanunilik ilkesi gereğince sayılan-
lardan başka yükümlülüklere hükmedilemez
56
. Tutuklama nedeninin
niteliğine göre, şüpheli ya da sanığın bir veya birden fazla yüküm-
lülüğe tabi tutulması söz konusu olabilir. Adli kontrol kapsamındaki
yükümlülüklerin belirlenmesinde de ölçülülük ilkesine uyulması ge-
rekir. Bunun bir sonucu olarak, adli kontrol tedbirinin uygulanması
sırasında kontrolün içeriğini oluşturan yükümlülüklerin tamamen ya
da kısmen kaldırılabileceği, değiştirilebileceği ya da şüpheli veya sanı-
ğın bunlara uymaktan geçici olarak muaf tutulabileceği öngörülmüş-
tür (m. 110/2-3).
CMK m. 109/3’e göre adli kontrol, şüphelinin aşağıda gösterilen
bir veya birden fazla yükümlülüğe tabi tutulmasını içerir:
55
Tahliye talebinde bulunma, sanığa bir hak olarak verilmiştir. Bu hak, sanığı tah-
liye nedenlerini kanıtlamak zorunda bırakma şeklinde anlaşılamaz. AİHM de tu-
tuklunun tahliye nedenlerini kanıtlamak zorunda bırakılmasını m. 5/1’e aykırı
görmektedir (Bkz. İljikov/Bulgaristan, Başvuru No, 33977/96, 26.7.2001).
56
Zamanla teknolojik gelişmelere paralel olarak yeni tedbir veya yükümlülüklerin
Kanuna eklenmek koşulu ile uygulanabilmesi mümkündür. KOCA, s. 133; ÖZ-
BEK/SOYER, CMK İzmir Şerhi, s. 380; KARAKURT, s. 5. Tedbirler kataloğunun
bu kadar ayrıntılı olarak belirtilmesinin yerinde olmadığı, bunun hâkimin tek-
nolojik gelişmelere bağlı olarak yeni tedbirlere hükmetmesini engelleyeceği ve
amaca uygun diğer tedbirleri alma hususunda hâkime takdir hakkı tanıyan bir
düzenlemenin daha yerinde olacağı konusunda, CENTEL Nur, Ceza Muhakeme-
leri Usulü Kanunu 2000 Tasarısına Eleştirel Yaklaşım, Prof. Dr. Mahmut Tevfik
Birsel’e Armağan, DEÜ Yayını, İzmir 2001, s. 514. Sınırlı sayımın adli kontrolün
kısır kalmasına yol açacağı yönündeki görüş için bkz. ÖZKURT Mehmet, Koruma
Tedbiri ve Adli Kontrol Kavramı,
http://www.ozkurt.av.tr/en/?p=214, Erişim
Tarihi, 26.05.2011, s. 3. Yükümlülüklerin sınırının katı bir şekilde çizilmesinin
kimi durumlarda tutuklama yerine adli kontrole hükmedilmesini güçleştireceği
yönünde bkz. AYDIN Murat, Adli Kontrol Tutuklamaya Ne Kadar Alternatif?,
HHD, Y. 3, S. 4, s. 31; ÖZGÜVEN, s. 332.