

362
17.1.1998 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girmiştir.
Ayrıca, AB’ye uyum sürecinde 20 Mayıs 2003 tarihinde İş Kanunu’nda
yapılan değişiklikle, İş K. 24. maddesinde “
iş yerinde cinsel tacizin
”
işçinin iş sözleşmesini derhal fesih edebilmesi için haklı neden oluş-
turduğu kabul edilmiştir. Bundan başka, kadına yönelik fiziksel, cin-
sel, ekonomik şiddetin önlenmesini sağlamak ve faili cezalandırmak
üzere Türk Ceza Kanunu’nda, Medeni Kanunda ve Borçlar Kanunu
Tasarısı’nda yeni düzenlemeler getirilmiştir.
8
Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Komisyonu 1994 yılında kabul
ettiği 45 sayılı kararla:
“.. Kadınlara yönelik şiddetin sebepleri ve sonuçları
konusunda bilgi toplamak, şiddetin önlenmesi için çözümler önermek üzere
bir özel raportör atanmasını kabul etmiştir.”
9
Bildirge’de, kadınlara yönelik şiddet, fiziksel şiddet ile sınırlanma-
mış,
şiddet korkusu nedeniyle kadınları sindiren her türlü eylemi kapsayacak
şekilde geniş tutulmuştur
. 1. maddesinde “
kadınlara karşı şiddetin tanımı
”
yapılmış; 2. maddede şiddete ilişkin
örnekler verilmiş
; 4. maddede ise
kadına yönelik şiddetin önlenmesi için
devletlerin sorumluluklarına
ay-
rıntılı bir şekilde yer verilmiştir.
Cins ayrımcılığına dayalı kadınlara yönelik şiddetin yasaklandığı
Bölgesel düzeydeki ilk Sözleşme olan “
Kadınlara Karşı Şiddeti Önleme,
Cezalandırma ve Ortadan Kaldırmaya İlişkin İnter Amerikan Sözleşmesi’dir”.
Sözleşme’de
,
şiddet fiziksel, ruhsal ve cinsel şiddet biçiminde tanım-
lanmış ve üç ayrı kategoride ele alınmıştır.
Hem BM Bildirgesi’nde hem de İnter Amerikan Sözleşmesi’nde,
özel ya da kamusal alanda kadına yönelik uygulanan şiddeti önle-
me, soruşturma ve cezalandırmada, devletlerin etkin ve kararlı bir
politika izlemeleri önemle vurgulanmıştır. Bunun yanında
“devletin
veri toplama ve istatistiklere dayalı araştırma yapma görevi”
olduğu da
belirtilmiştir.
10
8
TCK. 86/3-a, b; 96/2-b; 232. maddeler; TMK. 196; 199; BK Tasarısında
“iş yerinde
cinsel tacizin”
tazminat talep hakkı verdiğine ilişkin düzenlemede olduğu.
9
Prof. Dr. Yakın Ertürk Ağustos 2003 tarihinde 2009 yılına kadar süren BM İnsan
Hakları Komisyonu
Kadına Yönelik Şiddet Özel Raportörlüğü
görevine getirilmiştir.
10
Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması için bkz.
http://www.ksgm.gov.tr/tdvaw/anasayfa