

403
• Sağlık ve Güvenliğin Korunması Hakkı
• Ekonomik Çıkarların Korunması Hakkı
• Bilgilendirilme Hakkı
• Eğitilme Hakkı
• Temsil Edilme Hakkı
• Tazmin Edilme Hakkı
• Sağlıklı bir çevrede Yaşama Hakkı
Demek ki tüketirken bu haklarımızın olduğunu, dolayısıyla sa-
tılmak üzere tüketiciye sunulan mal ve hizmetlerin sağlık açısından
zarar vermeyecek durumda olmalarının zorunlu olduğunu, mal veya
hizmet satın alırken mutlaka detaylı olarak bilgilendirilmemiz gerekti-
ğini, satın aldığımız mallarda ayıp çıkması durumunda;
Bedel iadesi veya
Ücretsiz onarım veya
Malın değiştirilmesini veya
Ayıp oranında bedelden indirim yapılmasını isteme haklarımızın
olduğunu unutmamalıyız. Ayrıca ayıplı mal başka bir mala zarar ver-
mişse, ya da ölüm ve yaralanmaya sebep olmuşsa imalatçıdan tazmi-
nat isteme hakkımızın da olduğunu bilmeliyiz.
Aldığımız mallarda veya hizmetlerde ayıp çıkması halinde bunu
öncelikle mallarda satıcılara, hizmetteyse sağlayıcıya bildirmemiz ge-
rekmektedir. Bu bildirimde yukarıda bahsettiğimiz haklardan hangi-
sini talep ettiğimizi de belirtmeliyiz. Satıcı veya sağlayıcı talebimizi
kabul etmediği takdirde 3.032.65 TL.’na kadar olan uyuşmazlıklarda
ilçelerde bulunan kaymakamlıklarda görev yapan tüketici hakem
heyetlerine bir dilekçe ile başvurarak şikâyet hakkımızı kullanmalı-
yız. Bu bedelin yukarısında olan uyuşmazlıklar için de bilim sana-
yi ve teknoloji il müdürlüğünde faaliyet gösteren tüketici sorunları
il hakem heyetine başvurabiliriz. Tüketiciler ikamet ettikleri ilçedeki
veya satıcının bulunduğu ilçedeki kaymakamlığa müracaat etmekte
serbesttirler.