Background Image
Previous Page  250 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 250 / 477 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (100)

Abdullah KARABOYACI

249

ile YMM olmak için gerekli koşullardan birini tamamlayıp diğerlerini

yerine getirme sürecine giren ve mevcut yasal düzenlemeye güvene-

rek haklı bir beklenti içerisinde bulunanların YMM unvanını kazanma

beklentileri engellenmiştir.

Bu kişiler ile 5786 sayılı Kanun ile yapılan değişikliklerin yürür-

lüğe girmesinden sonra kanunları uyarınca vergi inceleme yetkisine

sahip olunan bir mesleğe girenlerin arasında bir fark olmadığı kabul

edilerek, bunların her ikisinin de aynı hukuksal durumda oldukları

varsayımı altında aynı sınavla YMM olmaları öngörülmüştür. Hâlbuki

bu kişilerin aynı hukuksal haklara sahip olmadıkları ortadadır. Bun-

lardan birinci kısımda yer alanlar Kanun’un yayım tarihi itibariyle bu

mesleklerde bulunup görev ifa etmekte iken, diğerlerinin bu meslek-

lerle hiçbir ilgisi bulunmaktadır. Bu yönüyle de yapılan düzenlemenin

AYM içtihatlarında yer verilen makul, adil ve ölçülü olma niteliklerini

taşımadığı görülmektedir.

Söz konusu düzenlemenin yerine, YMM’lik unvanının genel usul-

lere göre yapılan sınav ile alınması kural olmakla birlikte, memuriyet-

leri süresince ehil oldukları kabul edilerek görev yapan ve değişikliğin

yapıldığı tarihte bu mesleklerde bulunan kamu görevlilerinin kendi

mesleki yeterlilik sınavlarında başarılı oldukları sınavlardan muaf

olup diğer sınav konularından sınava girmelerine yönelik bir düzen-

leme yapılmış olsa idi, haklı beklentileri gözeten makul, adil ve ölçülü

bir düzenlemeden bahsedilebilirdi.

AYM içtihatları kapsamında değerlendirme yapıldığında da,

2011/55 karar numaralı AYM Kararı’ndaki hükümlere benzer şekilde,

kanunları uyarınca vergi inceleme yetkisini almış ve mesleki yeterlilik

sınavı verme ile 10 yıllık çalışma süresini tamamlama aşamasında olan-

ların hukuk güvenliği ilkesinden yararlandırılmaları gerektiği sonucuna

varılmaktadır. Zira bu kişiler, mevcut yasal düzenlemelere güvenerek

söz konusu mesleklere girmişlerdir. Bu mesleklerin tercih edilmesinde,

sahip olunan diğer imkânların yanı sıra sınav muafiyeti ile YMM unva-

nını kazanmak da etkilidir. Bu şekilde, geçerli olan hukuk kurallarına

göre kariyer planlamasını yaparak bu meslekleri seçen kişilerin haklı

beklentilerinin engellenmiş olmasının, konuya ilişkin AYM kararların-

daki içtihatlar da dikkate alındığında, hukuk güvenliği ilkesine aykırılık

oluşturması nedeniyle Anayasa’ya aykırı olduğu değerlendirilmektedir.