Background Image
Previous Page  253 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 253 / 477 Next Page
Page Background

Sınavsız Yeminli Mali Müşavir Olma Hakkının Kaldırılmasının Hukuk Güvenliği ...

252

devleti ilkesinden hareketle hukuki güvenlik ile haklı beklenti kav-

ramlarına vurgu yaparak düzenlemeden etkilenen kişilerin haklarının

göz ardı edilmesini Anayasa’ya aykırı bulmuştur.

Ancak aynı AYM, 3568 sayılı Kanun’da 5786 sayılı Kanun ile ya-

pılan değişiklik neticesinde, değişiklik öncesinde sınav muafiyeti

ile YMM unvanı kazanabilenlerin bu hakların ellerinden alınmasını

Anayasa’ya aykırı bulmamıştır. Yapılan bu düzenlemeden etkilenen-

lerin, AYM’nin Anayasa’ya aykırı bularak iptal ettiği (A) grubu polis

amiri olabilmeye ilişkin husustan etkilenenlerden bir farkı bulunma-

maktadır. Çünkü bu kişiler, mevcut yasal düzenlemelere güvenerek

belirli mesleklere girmişler ve yürürlükte bulunan mevzuat gereği sa-

hip oldukları hakları temin etmek üzere çeşitli işlemlerde/eylemlerde

bulunmuşlardır. Bu hakları elde edebilmek için yerine getirmeleri ge-

reken şartlarının bir kısmını yerine getirmiş, diğerlerini yerine getirme

aşamasında iken yapılan değişiklikler ile söz konusu haklar ortadan

kaldırılmıştır.

Ancak AYM, değişikliğin yapıldığı tarihte dört yıllık yükseköğre-

tim kurumlarından mezun olup komiser yardımcılığı kursuna devam

edenler ile komiser yardımcılığını tamamlayıp dört yıllık yükseköğ-

retime devam edenlerin; hukuk güvenliği ilkesi gereği mevcut yasal

düzenlemelere güvenmekten kaynaklanan haklı beklentilerinin ol-

duğuna, yapılan düzenlemeden ayrık tutulmayarak (A) grubu polis

amiri olabilmeleri önlenen bu kişilerin beklentilerinin önlendiğine ve

hukuk güvenliği ilkesinden yararlanmaları gerektiğine işaret ederek

aksi yöndeki düzenlemeyi Anayasa’ya aykırı bulurken; kanunları uya-

rınca vergi inceleme yetkisini almış olanlardan mesleki yeterliliklerini

vermiş ancak 10 yıllık çalışma süresini henüz doldurmamış olanlar ile

henüz mesleki yeterlilik sınavını vermemiş olanların hukuk güvenliği

ilkesi kapsamında mevcut yasal düzenlemelere güvenmekten kaynak-

lanan haklı beklentilerini görmezden gelerek, aksi yönde yapılan dü-

zenlemeyi Anayasa’ya uygun bulmuştur.

AYM Kararı’nın dikkat çeken bir yönü, Karar’da bu kişilerin hu-

kuki güvenliklerinin/haklı beklentilerinin olup olmadığına veya ne-

den olmadığına hiç değinilmemiş olmasıdır. Benzer başka bir konuda

bu kavramları uzun uzun tartışan AYM’nin, söz konusu Karar’ında bu

konuya hiç değinmemesi verilen kararın hukukiliğini tartışma konusu