

Yasama DokunulmazlIğı
32
C. Kişi Bakımından
Dokunulmazlığın amacı, yasama fonksiyonunun gerçekleştirme-
sini sağlamak ve bu bağlamda onu koruma altına almak olduğuna
göre, bundan istifade edecek olanların başında yasama fonksiyonunu
yerine getirenler yer alacaktır.
“Yasama fonksiyonunu yerine getirenler”
kavramından her şeyden önce milletvekilleri anlaşılmakla birlikte,
Anayasamız yasama dokunulmazlığından yararlananları milletvekil-
leri ile sınırlamamaktadır
79
.
Suç iştirak halinde islenmişse, suça katılan diğer şahıslar yasama do-
kunulmazlığından yararlanamaz. Bu nedenle bunlar hakkında dokunul-
mazlık kapsamında olan ceza muhakemesi işlemleri gerçekleştirilebilir
80
.
Öte yandan, Meclis çalışmalarına katılan uzmanlar, memurlar ve
bakanlık memurları da yasama dokunulmazlığı kapsamında yer alma-
maktadır
81
.
1982 Anayasasına göre, yasama dokunulmazlığından faydalanan
kişiler üç grupta toplanabilir.
1. Milletvekilleri
Yasama dokunulmazlığının amacı, parlamento üyelerini korumak
olduğuna göre, kural olarak bu müesseseye bağlı hukuki sonuçlardan
yararlanabilecek olanlar, parlamento üyeleridir
82
.
Milletvekili sıfatı Yüksek Seçim Kurulu’nun seçim sonuçlarını ilan
ettiği tarihte kazanılır. Kişinin milletvekili sıfatını kazandığı anda
83
başlayan yasama dokunulmazlığı, daha önce Meclis kararıyla kaldı-
rılmadığı veya kendiliğinden kalkmadığı sürece, yeni seçim sonuçları
resmen ilan edilinceye kadar devam eder.
79
Atalay, s. 36.
80
Teziç, s. 386; Atalay, s. 49.
81
Atalay, s. 49
82
İngiltere ve ABD’nde her iki mecliste görev yapan kamu görevlilerinin de yasama
dokunulmazlığından yararlanabildiği, İngiltere’de meclis komisyonlarına çağrıl-
mış bulunan tanıklarında parlamentoya gidip gelmelerinde ve parlamentoda bu-
lundukları sürede yasama dokunulmazlığından yararlandırıldığı hakkında bkz.
Teziç, s. 386.
83
Milletvekilliği sıfatının seçim kurulları tarafından seçim tutanağının düzenlenme-
siyle başladığı hakkında bkz. Feyzioğlu, Yasama Dokunulmazlığı Üzerine.