Background Image
Previous Page  33 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 477 Next Page
Page Background

Yasama DokunulmazlIğı

32

C. Kişi Bakımından

Dokunulmazlığın amacı, yasama fonksiyonunun gerçekleştirme-

sini sağlamak ve bu bağlamda onu koruma altına almak olduğuna

göre, bundan istifade edecek olanların başında yasama fonksiyonunu

yerine getirenler yer alacaktır.

“Yasama fonksiyonunu yerine getirenler”

kavramından her şeyden önce milletvekilleri anlaşılmakla birlikte,

Anayasamız yasama dokunulmazlığından yararlananları milletvekil-

leri ile sınırlamamaktadır

79

.

Suç iştirak halinde islenmişse, suça katılan diğer şahıslar yasama do-

kunulmazlığından yararlanamaz. Bu nedenle bunlar hakkında dokunul-

mazlık kapsamında olan ceza muhakemesi işlemleri gerçekleştirilebilir

80

.

Öte yandan, Meclis çalışmalarına katılan uzmanlar, memurlar ve

bakanlık memurları da yasama dokunulmazlığı kapsamında yer alma-

maktadır

81

.

1982 Anayasasına göre, yasama dokunulmazlığından faydalanan

kişiler üç grupta toplanabilir.

1. Milletvekilleri

Yasama dokunulmazlığının amacı, parlamento üyelerini korumak

olduğuna göre, kural olarak bu müesseseye bağlı hukuki sonuçlardan

yararlanabilecek olanlar, parlamento üyeleridir

82

.

Milletvekili sıfatı Yüksek Seçim Kurulu’nun seçim sonuçlarını ilan

ettiği tarihte kazanılır. Kişinin milletvekili sıfatını kazandığı anda

83

başlayan yasama dokunulmazlığı, daha önce Meclis kararıyla kaldı-

rılmadığı veya kendiliğinden kalkmadığı sürece, yeni seçim sonuçları

resmen ilan edilinceye kadar devam eder.

79

Atalay, s. 36.

80

Teziç, s. 386; Atalay, s. 49.

81

Atalay, s. 49

82

İngiltere ve ABD’nde her iki mecliste görev yapan kamu görevlilerinin de yasama

dokunulmazlığından yararlanabildiği, İngiltere’de meclis komisyonlarına çağrıl-

mış bulunan tanıklarında parlamentoya gidip gelmelerinde ve parlamentoda bu-

lundukları sürede yasama dokunulmazlığından yararlandırıldığı hakkında bkz.

Teziç, s. 386.

83

Milletvekilliği sıfatının seçim kurulları tarafından seçim tutanağının düzenlenme-

siyle başladığı hakkında bkz. Feyzioğlu, Yasama Dokunulmazlığı Üzerine.