Background Image
Previous Page  85 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 85 / 477 Next Page
Page Background

5982 Sayılı Anayasa Değişikliği Kanunu’nun 1982 Anayasası’nın “Hukuk Devleti” Anlayışına ...

84

Siyasî iktidarın hukuk kurallarıyla bağlanarak sınırlandırılmasını

ifade eden hukuk devleti kavramı, özgürlüklerin iktidarın müdahale-

sinden korunması esasına dayanmaktadır.

1

Birbiriyle ilintili üç aşama-

nın sonucunda vücut bulan hukuk devleti düşüncesinin ilk ayağını,

hukukun kodifiye edilmesi oluşturmuştur. Zaman içinde polis devleti

anlayışının karşıtı olarak hak ve özgürlükleri güvenceye alan kanunla-

rın meydana getirdiği kanun devleti noktasına gelinmişse de bir süre

sonra bunun yetersizliği, uygulamada kendisini göstermiştir. Kanun

devletinden bugünkü anlamıyla hukuk devletine geçişte başta anaya-

sal devlet kurgusunun oluşturulması ve onu izleyen süreçte de hukuk

yapımında halkı sadece muhatap olmaktan çıkarıp, aynı zamanda ku-

ral koyucu bir konuma taşıyan siyasal katılım haklarının kurumsallaş-

tırılarak güvence altına alınması noktasına gelinmiştir.

2

Devletin sınır-

lılığına dayanan hukuk devleti anlayışı, bir anlamda anayasal devletle

özdeş bir anlama bürünmektedir. Öyle ki; anayasallık, devlete hukuk

kurallarına uyma yükümlülüğünü getirmekte ve devletin başta anaya-

sa olmak üzere hukuk kurallarıyla yönetileceği zorunluluğunu öngör-

mektedir. Böylece, devletin keyfî işlemlerinin önüne geçilmek suretiy-

le bireyler açısından bir hukukî güvence oluşturulması amaçlanmıştır.

Bu çerçevede,

“genellik”, “öngörülebilirlik”

ve

“adalet”

hukuk devletinin

temel ilkelerini oluşturmaktadır.

3

Temelinde devlet işlem ve eylemlerinin hukuka uygunluğu ve yar-

gısal denetime bağlı olması yatan hukuk devletinin öncelikle biçimsel

boyutu geliştirilmiştir. Buna göre; devletin biçimsel anlamda hukukla

bağlılığının sağlanması yönünde beş unsurun kabulü gerekliliği orta-

ya çıkmıştır. Bu unsurları, devlet örgütlenmesinin erkler ayrılığı esa-

sına dayanması, mahkemelerin bağımsızlığının sağlanması, idarenin

kanuna bağlılığı, idarenin işlem ve eylemlerine karşı yargı yolunun

açık olması ve devletin her türlü işlem ve eyleminden kaynaklanan

zararın idare tarafından karşılanması olarak sıralamak mümkündür.

4

1

Mithat Sancar,

“Hukuk Devleti: Kavramsal Bir Çerçeve”

,

Devlet Aklı Kıskacında Hukuk

Devleti,

İletişim Yayınları. 3. baskı, İstanbul 2004, s. 34.

2

Mithat Sancar,

“Hukuk Devleti: Cumhuriyetin Temel Niteliklerinden Biri (Mi?)”

,

Devlet Aklı Kıskacında Hukuk Devleti,

İletişim Yayınları. 3. baskı, İstanbul 2004, s.

77.,79 – 81.

3

Zühtü Arslan,

“Devletin Hukuku, Hukuk Devleti ve Özgürlük Sarkacı”

,

Doğu Batı,

Ankara 2000 – 01, S. 13, s. 66, 77.

4

Hayrettin Ökçesiz,

“Hukuk Devleti Olgusu”

,

Hukuk Devleti,

Hazırlayan: Hayrettin