Background Image
Previous Page  91 / 477 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 91 / 477 Next Page
Page Background

5982 Sayılı Anayasa Değişikliği Kanunu’nun 1982 Anayasası’nın “Hukuk Devleti” Anlayışına ...

90

1982 Anayasası’nın yürürlüğe girdiği günden bu yana, hukuk

devleti şemamız açısından önemli sıkıntılar olduğu bir gerçekliktir.

Bu sorun, 1980’li yılların sonlarında başlayan anayasa değişiklikleri ile

kısmen de olsa anayasal düzlemde giderilmeye çalışılmıştır. Yapılan

anayasa değişikliklerinin tümü hukuk devletinin gerekliklerine ilişkin

olmasa da bugün gelinen yer, 1982 Anayasası’nın yürürlüğe girdiği

günden çok farklıdır. Ancak mevcut anayasal yapı, yine de, hukuk

devleti açısından istenilen noktada olmadığımızı bütün açıklığı ile or-

taya koymaktadır. Bunun ardındaki en önemli neden yasama organın-

daki siyasî çoğunlukların tümüyle olmasa da ciddî ölçüde anayasayı

kendi partisel/ideolojik pencerelerinden bakarak ve gereksinimlerine

uygun olarak değiştirmelerinde yatmaktadır.

5982 sayılı Anayasa Değişikliği Kanunu’na gelininceye değin ge-

çen süreçte, çeşitli partilerin katılımıyla kabul edilen bu anayasa deği-

şikliği paketlerinin

16

ortaya çıkardığı manzarayı, git gide sivilleşen si-

yasetin

“yetersiz”

ve

“gerekli görüldüğü kadar”

yapılan girişimleri olarak

yorumlamak yanlış olmayacaktır.

5982 SAYILI ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİ KANUNUNU İLE

HUKUK DEVLETİ BAKIMINDAN ULAŞILAN SON NOKTA

Yasallığı kuşku götürmeyen

“5982 Anayasa Değişikliği Kanunu”

ha-

zırlanışı, tanıtılması ve kabulü bakımlarından belli ölçüde meşruiyet

sıkıntısını bünyesinde barındırmaktadır.

17

2010 Halkoylaması’yla yü-

rürlüğe girmek suretiyle 1982 Anayasal düzeninde önemli değişiklik-

16

Özellikle 1999, 2001 ve 2004 yıllarında yapılan anayasa değişikliklerinde, hukuk

devletinin geliştirilmesine yönelik kısmî iyileştirmeler sağlayan düzenlemeler

öngörülmüştür.

17

Ayrıntılı bilgi için bkz. (Bülent Yücel,

“Anayasayı Değiştirmenin Anlamı, Biçim – İçe-

rik İlişkisi Bakımından Meşruluk Sorunu”

,

Güncel Hukuk

, İstanbul 2010, S.

9 – 81, s.

26 – 29). YSK Sonuç Tutanağına göre 2010 Halkoylaması’na 52.051.828 seçmenden

sadece 38.369.099’u katılmıştır. Ülke genelindeki geçerli oy sayısı ise 37.644.037

olmuş ve bunun sadece 21.787.244’ü 2010 Anayasa Değişikliği Kanunu’na

“evet”

oyu vermiştir. Oran olarak değerlendirdiğimizde, oylamaya katılım %73.71 ol-

muş, geçerli oyların %57.88’i evet oyu verirken; %42.12’si hayır yönünde oy kul-

lanmıştır

( http://www.ysk.gov.tr/ysk/docs/2010Referandum/KesinSonuc/Sonuc.

pdf

E.T.: 08.08.2011). Gerek katılım oranının çok yüksek olmaması gerekse de geçerli

oyların ancak %57.88’nin alınabilmesi 2010 Anayasa Değişikliği Kanunu’nun ar-

kasında, büyük bir halk desteği olmadığını bize göstermektedir.