Background Image
Previous Page  220 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 220 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Sercan Coşkun KULAK

219

oylarını kullanmışken, oylamanın devam ettiği bir evrede, kanun üzerin-

de değişikliğe gitmenin mümkün olmadığı

40

görüşünü ileri sürmüştür.

Yine Onar’la paralel doğrultuda görüşe sahip olan Cem Eroğul’da

kararla ilgili olarak Anayasa Mahkemesi’nin ‘anayasa TBMM’nin ya-

sama yetkisini yürürlükte olmayan yasalar yönünden sınırlamamış’

derken, gerçekte kendi yürürlüğünü ileri bir tarihe bırakmış yasalar

ile hiç yürürlükte olmayan yasaları aynı sınıfa sokmakta olduğunu,

hiç yürürlükte bulunmayan bir yasa, ya hiç var olmayan ya da var

olma sürecini henüz tamamlamamış olan bir yasa olma ıhtimali olan

halkoylamasına sunulan yasa değişikliğinde değişiklik yapılması söz-

konusu olamayacağını

41

belirtmiştir. Kemal Gözler’de konuyla ilgili

olarak TBMM tarafından kabul edilen ve halkoylamasına sunulan

bir anayasa değişikliğine ilişkin kanun henüz bu aşamada geçerlilik

kazanmadığını, halkoylaması kabul edilirse geçerlilik kazanacağını

dolayısıyla Cumhurbaşkanı tarafından halkoylamasına sunulan bir

Anayasa değişikliğini, TBMM tarafından halkoylamasından önce de-

ğiştirilmesinin mümkün olmadığını savunmuştur.

Kanımızca da Anayasa Mahkemesi yukarıda özetine yer verilen

kararında

“kanunun var olması”

ve

“kanunun yürürlüğe girmesi“

kavram-

larının tanımlamasını yaparken hataya düşmüştür. Mahkemeye göre

anayasa değişikliğine ilişkin kanunların halkoylamasına sunulması

bir var olma koşulu değil yürürlük koşuludur dolayısıyla da Meclis’in

iradesinden çıkmakla beraber kanun varlık kazanmakla beraber halk

oylamasında kabul edilmesi ile birlikte yürürlük kazanabilecektir. Do-

layısıyla da Meclis halkoylamsı ile kabul edilmiş bir kanunu yürürlük-

ten kaldırma yetkisine sahip olduğu gibi henüz halkoylamasına tabi

tutulmamış ve yürürlüğe girmemiş bir deüişiklik üzerinde de deği-

şiklik yapabilme yetkisine haizdir. Fakat yukarıda da ifade edildiği

üzere

“halk oylaması”

kurumu bizim anayasal sistemimizde bir yürür-

lük aracı değildir tam aksine bir varlık koşuludur. Halkoylamasına su-

nulan anayasa değişikliğine ilişkin kanunların hukuk aleminde varlık

kazanmasını üç iradenın varlık gösterdiğini söyleyebiliriz. Bunlar 1)

Meclis iradesi, 2) Cumhurbaşkanının iradesi 3) Halkın iradesi. Açık-

tır ki bu sınıflandırma yapılırken anayasa değişikliklerinin Meclis üye

40 Erdal Onar, 1982 Anayasının 5678 Sayılı Kanunla Değiştirilmesi Süreci Üzerine

Düşünceler, 542-543.

41 Cem Eroğul, Anayasa Değişikliği Önerisinde Değişiklik Yapılması, s.110.