Background Image
Previous Page  326 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 326 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (102)

Ufuk ÜNLÜ

325

26. 09. 2004 tarihli, 5272 sayılı yeni TCK

2

nın tanımlar başlıklı 6.

maddesinin 1/c fıkrasında

“Kamu görevlisi deyiminden; kamusal faaliye-

tin yürütülmesine atama veya seçilme yoluyla ya da herhangi bir surette sü-

rekli, süreli veya geçici olarak katılan kişi… anlaşılır”

denilmiş, mülga 765

sayılı eski TCK

3

nın 279. maddesinde

“Devamlı veya muvakkat surette teş-

rii, idari veya adli bir amme vazifesi gören Devlet veya diğer her türlü amme

müesseseleri memur, müstahdemleri; devamlı veya muvakkat, ücretsiz veya

ücretli, ihtiyari veya mecburi olarak teşrii, idari veya adli bir amme vazifesi

gören diğer kimseler memur sayılır”

ifadesiyle,

“kamu görevi”

ve

“kamu

hizmeti”

bağlamında tanımlama yapılmıştır.

Görüldüğü üzere, eski TCK’da ait memur kavramının yerini, yeni

TCK’da kamu görevlisi kavramı almıştır. Yeni yasanın, Anayasanın

129. maddesinde yazılı

“kamu görevlisi”

deyimiyle bir paralelliği amaç-

ladığı anlaşılmaktadır. Yeni TCK’daki madde gerekçesine göre, kişinin

kamu görevlisi sayılması için yegâne ölçüt gördüğü işin bir

“kamusal

bir faaliyet”

olmasıdır. Kamusal faaliyet ise Anayasa ve kanunlarda be-

lirlenmiş olan usullere göre verilmiş olan bir siyasal kararla, bir hizme-

tin kamu adına yürütülmesidir.

657 sayılı DMK

4

nın 4. maddesine göre;

“mevcut kuruluş biçimine

bakılmaksızın, devlet ve diğer kamu tüzel kişiliklerince genel idare esaslarına

göre yürütülen asli ve sürekli kamu hizmetlerini ifa ile görevlendirilenler, bu

kanunun uygulanmasında memur sayılır. ”

Anayasada memurların yerine getirecekleri görevlere ilişkin genel

tarifler ile DMK’da yer alan memur tanımının birbirine tezat teşkil et-

tiğini söylemek güçtür. Ancak, yeni TCK’nın kamusal faaliyetleri ka-

payan kamu görevlisi kavramı, suç ve ceza ile korunmak istenen kamu

düzeninin daha geniş bir tanım gerektirmesinden kaynaklanmaktadır.

Örneğin belediye encümen üyesi DMK’ya göre memur değildir, ancak

yeni TCK’ya göre memur sayılabilir. Bu kimsenin görevine aykırı bir

iş nedeniyle alacağı para rüşvet olarak değerlendirildiğinde, kişinin

memur olmadığı savunmasını önleyebilmek açısından böyle bir dü-

zenleme yapılmıştır.

2

RG, 12. 10. 2004, s. 25611.

3

RG, 13. 03. 1926, s. 320.

4

RG, 23. 07. 1965, s. 12056.