

Başkanlık Sistemi Üzerine Amerika Birleşik Devletleri ve Azerbaycan Modeli Karşılaştırması
98
2. Azerbaycan Cumhurbaşkanı’nın Yürütmeye İlişkin Yetkileri
Cumhurbaşkanının yetkileri Azerbaycan Anayasası’nın 109. mad-
desinde sayılmıştır. Bu yetkiler çalışmanın bu bölümünde teker teker
sayılmayacak olsa da, genel bir değerlendirme ile Anayasa’da cum-
hurbaşkanına tanınan bu yetkiler göz önüne alındığında, yürütme-
nin başı olan cumhurbaşkanının çok geniş yetkilere sahip olduğunu
söyleyebiliriz. Cumhurbaşkanı tarafından belirlenen başbakan adayı
Meclise sunulur ve Meclis bu adayı onaylar. Eğer Meclis üç kez be-
lirlenen adaya onay vermez ise, cumhurbaşkanı Meclis’in onayı ol-
maksızın başbakanı atayabilecektir (m.118). Başbakan adayının, aynı
kişi mi yoksa farklı kişiler mi olması gerektiği konusunda bir açıklama
yoktur. Yetkinin amacı dikkate alınarak, aynı adayın Meclis’e sunula-
bileceği düşünülebilir.
Bakanlar kurulu cumhurbaşkanı tarafından göreve atanır; bakan-
lar kurulu cumhurbaşkanına tabidir ve ona karşı sorumludur. 116.
maddeye göre, yeni seçilen cumhurbaşkanı görevini aldığı ve yetkile-
rini kullanmaya başladığı günden itibaren, bakanlar kurulu cumhur-
başkanına istifasını sunmalıdır. Bu maddede istifanın hangi süre içe-
risinde yapılması gerektiği ise belirtilmemiştir. Seferberlik ilan etmek,
olağanüstü hal ilan etmek ve Meclis’in onayına sunmak cumhurbaşka-
nının yetkileri arasında sayılmıştır.
Bu başlık altında sisteme bir Başbakanın da eklendiğini göz önü-
ne aldığımızda, çalışmanın ilerleyen bölümünde referans almak üze-
re genel anlamda hükümet sistemleri üzerindeki ayrım üzerinde ve
özellikle de yarı başkanlık ve başkancı parlamenter sistem üzerinde
durmamız gerekmektedir. Bu sınıflandırmalar içerisinde en çok tartı-
şılan ve dikkati çeken örnek Shugart ve Carey’in yaptıkları ayrımdır.
Shugart ve Carey hükümet sistemlerini belirlemek için beşli bir ayrım
önermektedir.
45
a- Başkancı parlamenter sistem,
b- Başkanlı parlamenter sistem.
45
Ayrıntılı bilgi için bkz., Matthew Soberg Shugart - John M. Carey,
Presidents and
Assemblies
(Constitutional Design And Electoral Dynamics)
, Cambridge University
Press, Cambridge 1992, s. 18-28; Matthew Soberg Shugart, “Of Presidents and
Parliaments”
, East European Constitutional Rewiew, Vol: 2, No:1
, 1993, s. 30.