Background Image
Previous Page  271 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 271 / 465 Next Page
Page Background

İdari İşlemin İcrailiği

270

yenilik ve değişikliğin idarenin yapacağı bazı ameliyelerle maddi alem-

de de gerçekleşmesidir

16

.

Duran

bunu

“idari kararlar alınır alınmaz yani

tamamlandıkları anda ilişkin oldukları konuların hukuki durumlarını değiştirir,

fakat maddi alanda her zaman değişiklik yapmaz”

şeklinde açıklamaktadır.

İdarenin re’sen icra ile yetkisine sahip olmadığı durumlarda, adli

veya icrai makamlara başvurması gerekmektedir

17

. Diğer taraftan ida-

renin bazı kararları re’sen icra edebilmesi için

“cebir (contrainte)”,

yani

kararı

“kuvvet kullanarak icra (execution par la force)”

etmesi gerekir

18

.

İdarenin re’sen icra yetksini kullanabilmesi içinse bu yetkinin idareye

kanunla verilmiş olması lazımdır

19

. Danıştay bir kararında

“Bir kara-

rın iptal davasına konu olabilmesi için sadece idari bir karar olması yeterli

olmayıp aynı zamanda kesin ve icrası lazım gelen bir karar olması bilinen ida-

re hukuku kuralıdır. Kesin ve icrası gereken bir karardan maksat da kararın

yetkili bir merci tarafından verilmiş olması ve resen icra edilebilme kabiliyeti-

dir.”

gerekçesiyle fazla kullanılan yakıt bedelinden davacının ödemesi

gereken miktarın maaşından tahsil edilmesine ilişkin mal müdürlüğü

işleminin esastan incelenmesi gerekeceğinden ilk derece mahkemesi-

nin kararının bozulması yönünde hüküm vermiştir

20

.

Re’sen icra ile ilgili olarak yürütülmesi kendi içinde saklı işlemler-

den bahsedilebilir. Bu kategori, çeşitli yeni hak ve yükümlülükler getir-

mekte ve hukuk düzeninde değişiklikler yaratan işlemler için kullanıl-

maktadır.

“Hukuksal durumlarda ve dolayısıyla hukuk düzeninde değişiklik

yaratma

” özelliği, yürütülmesi içinde saklı işlemlerin idare tarafından

her an re’sen icra edilebilmesi olasılığını da içermektedir. Hukuksal

statülerde değişiklik yaratma özelliği, bir idari işlemin aynı zamanda

yürütülmesi içinde saklı işlem de sayılacağı hukuksal sonucunu be-

raberinde getirmektedir

21

. Askeri Yüksek İdare Mahkemesi, subaylığa

(teğmenliğe) nasıp şeklindeki idari işlemin (üçlü kararname) yürütül-

mesi içinde saklı işlem kategorisine girmesinden bahisle, ilgiliye bu

16

Günday, s.125.

17

Örneğin Kamulaştırma Kanunu’na göre malikin rızası yoksa idare kamulaştırma

için asliye hukuk mahkemesine başvurmak zorundadır.

18

Yasaklanmış bir gösteri yürüyüşün zor kullanarak dağıtılması gibi, Kemal Gözler,

İdare Hukuku Dersleri, Bursa 2012, 12.Bs., s.267.

19

Sıddık Sami Onar, İdare Hukukunun Umumi Esasları, İstanbul 1966, C.3; Örne-

ğin, kolluk yasaları, idareye kolluk alanında yapacağı işlemleri resen icra etme

yetkisi vermektedir, Günday, s.125.

20

Da. 5D. T. 29.04.1992, E. 1988/3449, K. 1992/1277.

21

Erkut, İdari İşlemin Kimliği, s.131.