Background Image
Previous Page  274 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 274 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Mutlu KAĞITCIOĞLU

273

Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu bir kararında

35

İYUK.’nun

idari dava türlerini belirten m. 2/1-a bendinde öngörülen ve idari iş-

lemler hakkında yetki, şekil, sebep, konu ve maksat yönlerinden biri

ile hukuka aykırı olduklarından dolayı iptalleri için menfaatleri ihlal

edilenler tarafından açılacak davalar şeklinde tanımlanan iptal da-

valarında konu olabilecek işlemlerin niteliklerinin belirtildiği, ancak,

idare hukuku öğretisinde ve buna dayanılarak yargı içtihatlarında,

idari davaya konu yapılabilecek işlemlerin, idarenin tek yanlı olarak

kurduğu ve ilgililerin menfaatlerini etkileyen, yürütülmesi gerekli, ke-

sin işlemleri olduğu kabul edilmektedir. Bu nedenle, yargı yerlerinde

açılan davalarda davaya konu yapılan işlemlerin bu nitelikleri taşıyıp

taşımadığının araştırmaları gerektiği belirtilmiştir.

Danıştay gelişen içtihatları doğrultusunda,

“Bir idari işlemin kesin

ve yürütülmesi zorunlu sayılabilmesi, hukuk düzeninde varlık kazanabilmesi

için gerekli prosedürün son aşamasını geçirmiş bulunmasına, başka bir idari

makamın onayına ihtiyaç göstermeksizin hukuk düzeninde değişiklik meyda-

na getirebilmesine, başka bir anlatımla idare edilenlerin hukukunu şu yada bu

yönde etkileyebilmesine bağlıdır.”

şeklinde bir açıklama ile mükellefiye-

tinin tesis edildiğine ilişkin vergi dairesi müdürlüğü işleminin esasen

incelenmesi yönünde karar vermiştir

36

. Yine Danıştay, benzer gerek-

çelerle davacı hakkında tesis edilmiş olan disiplin cezasının kesin bir

işlem olduğuna kanaat getirmiştir

37

. Danıştay bir diğer kararında ise

Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu uyarınca TMMOB

Mimarlar Odası Onur Kurulu kararlarının, Yüksek Onur Kurulunun

onayı ile kesin ve icrai işlem niteliği kazanacağından (TMMOBK. m.

27), Mimarlar Odası Onur Kurulunun onaya tabi işlemini, idari dava-

ya konu olabilecek nitelikte kesin ve yürütülmesi zorunlu işlem niteli-

ğinde görmemiştir

38

.

Öğretide, Danıştay tarafında getirilen tanımların yanlış değerlen-

dirmelere neden olacağı belirtilmektedir. Sezginer’e göre

“bir başka

makamın onayına ihtiyaç göstermeme”

hususunun birden fazla işlemin

birbirini takip ederek nihai işlemi meydana getirdiği zincir işlemlerde,

vesayet onayına tabi işlemlerde farklı şekilde değerlendirilebileceği-

35

DVDDK. T. 02.06.1989, E. 1989/40, K. 1989/45.

36

Da. 3D. T. 06.02.1992, E. 1991/474, K. 1992/445.

37

Da. 12D. T. 07.07.2003, E. 2003/380, K. 2003/2077.

38

Da. 8D. T. 23.1.2004, E. 2003/3030, K. 2004/309.