Background Image
Previous Page  277 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 277 / 465 Next Page
Page Background

İdari İşlemin İcrailiği

276

Askeri Yüksek İdare Mahkemesi vazife maluliyeti ile ilgili kara-

rında, muhtaçlık olgusuna ilişkin olumsuz işlem

“ön koşul”

niteliğin-

de, yetim aylığı bağlanmaması işlemi ise

“asıl işlem (amaç ya da sonuç

işlem)”

niteliğinde bulunduğunu, amaç işlemin oluşumuna kadar aynı

ya da değişik merci ve organların irade açıklamalarını gerektiren bu

tür işlemler kuram ve uygulamada

“zincir işlemler”

olarak adlandırıl-

dığını, bu nedenle muhtaçlık olgusuna ilişkin olumsuz işlemin hukuka

uygunluğu konusunda ortaya çıkan uyuşmazlığın bekletici sorun sa-

yılması yoluna gidilmeyerek bu konudaki hukuka uygunluk deneti-

minin de yapıldığını açıklamıştır

49

.

Zincir işlemi kuramına karşı olarak ayrılabilir işlem kuramı ge-

liştirilmiş olup, halka işlemin tek yanlı ve icralik özelliği mevcut ve

bir kişinin menfaatini etkiliyorsa, nihai işlemden ayrı olarak hukuka

uygunluk bakımından denetlenebileceği gündeme gelmiştir

50

.

Duran

,

zincir işlem içinde yer alan işlemleri hazırlık işlemi olarak nitelendir-

miş olup, bunların dava konusu edilebilmelerini, ilgililerin durumları-

nı etkileyerek, onların sürecin dışına çıkartmasına bağlamıştır

51

.

Zincir işlemler bakımından vesayet işlemleri üzerinde durulmak-

tadır. Anayasamızın 127. maddesinin 5. fıkrasında idari vesayetten

bahseden hüküm öngörülmüştür

52

.

Onar

’ın tanımına göre idari vesa-

yet merkezin, ademi merkeziyet idarelerinin icrai kararlarını, idarî fiil

ve hareketlerini murakabe etmek ve bu kararları bozabilmek salahiye-

alınması için ilgili yönetmelikte öngörülen süreler, olası sürüncemelerin önüne geçilme-

si amacıyla konulmuş olup idari dava süresine esas alınamazlar. Bu durumda sürelerin

geçtiği varsayılarak, başvurunun reddedildiği sonucuna varmak, idari işlem kuramı ile

geliştirilmiş idare hukuku ilkeleriyle bağdaşmaz. Söz konusu süreler geçtikten sonra da

halka işlemler oluşturulabilir. Kaldı ki profesör atamasının yönetim kurulu kararı ve rek-

tör onayıyla gerçekleştiği de yasa kuralıdır. Bu durumda, yapılan ilanı izleyen başvuru

sürecinden ve bir dizi işlemin alınmasından sonra oluşacak olan profesörlük atamasıyla

ilgili kesin ve son işlemin oluşum süreci ve biçimi dışına çıkılarak; zincir işlemi oluşturan

bazı ön işlemlerin alınışıyla ilgili sürelerin geçtiğinden söz edilip, idari işlemin oluştuğu

varsayılarak, dava açılmadan önceki idari itiraz yoluna değinilerek dava süresinin doldu-

ğu sonucuna varmaya hukuken olanaklı değildir.”

49

AYİM. T. 21.09.1999, E. 1999/41, K. 1999/818.

50

Sezginer, s.59; Erkut, İdari İşlemin Kimliği, s.124.

51

Duran, s.399.

52

Merkezi idare, mahalli idareler üzerinde, mahalli hizmetlerin idarenin bütünlüğü

ilkesine uygun şekilde yürütülmesi, kamu görevlerinde birliğin sağlanması, top-

lum yararının korunması ve mahalli ihtiyaçların gereği gibi karşılanması amacıy-

la, kanunda belirtilen esas ve usuller dairesinde idarî vesayet yetkisine sahiptir.