Background Image
Previous Page  275 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 275 / 465 Next Page
Page Background

İdari İşlemin İcrailiği

274

ni söylemektedir

39

. Danıştay’ın getirdiği tanımlar, menfaat koşulunun

varlığını da gündeme getirmektedir, ki

Erkut

’a göre

“kesin ve yürütü-

lebilir işlem”

kavramı işlemin kimliği ile ilgili olup iptal davasının ob-

jektif koşulunu, menfaat ihlali ise idare edilenlerin işlem karşısındaki

hukuksal konumu bakımından sübjektif koşulunu oluşturmakta olup,

“kesin ve yürütülebilir işlem”

içeriğinin belirlenmesinde menfaat ihlali

koşulunun herhangi bir ölçüt olarak ele alınabilmesi mümkün değil-

dir

40

.

“Kesin ve yürütülebilir işlem”

kavramı, icrai işlem kavramına göre

yargısal denetimi daha daraltıcı nitelikte olup, icrai işlem kesin değilse

iptal davasına konu olamayacaktır

41

.

İdare yargıcının, işlemin icrailiği ile kesin ve yürütülebilirliği ile

ilgili olarak bir arada değerlendirme yaptığı görülmektedir. Nitekim

Danıştay’ın bir kararındaki açıklaması şöyledir

42

;

“Bir idari işlemin kesin

ve yürütülmesi zorunlu sayılabilmesi hukuk düzeninde varlık kazanabilmesi

için gerekli prosedürün son aşamasını geçirmiş bulunmasına, başka bir idari

makamın onayına ihtiyaç göstermeksizin hukuk düzeninde değişiklikler mey-

dana getirebilmesine, başka bir anlatımla idare edilenlerin hukukunu şu ya da

bu yönde etkileyebilmesine bağlıdır.”

Danıştay genel olarak, o işlem için

gerekli prosedürü tamamlanması ve başka bir makamın onayına gerek

kalmaması halinde kesin ve yürütülmesi zorunlu şartının gerçekleşti-

ğini kabul etmektedir. Kanaatimizce böyle bir değerlendirme icrailik

kavramı bakımından yerinde olmadığı gibi her kesin işlemin icrai iş-

lem kabul edilmesi gibi doğru olmayan bir sonuca yöneltecektir. Kural

olarak icrailik özelliği idari işlemin doğduğu anda onun bünyesinde

yer alır. Dolayısıyla bir idari işlemin iptal davasına konu olmaması,

icarilik özelliğine sahip olmamasından değil yöneldiği kişi üzerinde

henüz etkisini göstermediğinden yani maddi dünyada uygulanmama-

sından

43

kaynaklanmaktadır. Diğer taraftan iç işleyişte kesin bir işlem

39

Sezginer, s.46.

40

Erkut, Kesin ve Yürütülebilir İşlem Kavramı, s.111.

41

Erkut, Kesin ve Yürütülebilir İşlem Kavramı, s.114.

42

Da. 3D. T. 17.10.1991, E. 1989/4241, K. 1991/26499.

43

Üçüncü kişiler bakımından yürürlük başlangıcı ile ilgili olarak imza kuramı ile

yayın ve bildirim kuramı görüşleri mevcuttur. İmza kuramına göre idari işlem ya-

pıldığı andan başlayarak hukuki etkilerini gösterir. İşlem yetkili makamın imzası

ile tamamlanır. İkinci kurama göre idari işlemler imzayla değil yayın ve bildirim

yoluyla açıklanarak yürürlüğe girer. Bu kuramların incelenmesi için Bkz. Tekin

Akıllıoğlu, “Yönetsel İşlemlerde Yürürlüğe Giriş Sorunu”,

Amme İdaresi Dergisi

,

Ankara 1979, C:XII, S.2, s.33 vd.