Background Image
Previous Page  287 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 287 / 465 Next Page
Page Background

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Olağanüstü Toplanması: Tatilde veya Ara Vermede Toplantı

286

adında bir olgunun da parlamento tarihine girdiği görülmektedir

1

.

Dolayısıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin olağanüstü toplanması

konusunda tutarlı bir uygulama adına nelerin yapılabileceği hususu,

doktrindeki görüşler ile Anayasa Mahkemesi’nin bazı kararları ışığın-

da değerlendirilmelidir.

Öncelikle çalışmada, esas itibariyle 1982 Anayasası döneminde-

ki uygulamaların dikkate alındığı, ancak yeri geldiğinde geçmiş dö-

nemlerdeki düzenlemelere ve uygulamalara da mümkün olduğunca

değinilmeye çalışıldığı ifade edilmelidir. Bilindiği üzere Anayasa’nın

“Toplanma ve Tatil”

başlıklı 93. maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları

uyarınca, Türkiye Büyük Millet Meclisi’ni olağanüstü toplantıya ça-

ğırma yetkisi sadece Cumhurbaşkanı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi

Başkanı’na verilmiştir. Söz konusu iki makam bu yetkisini doğrudan

kullanabileceği gibi, Bakanlar Kurulu’nun istemi üzerine Cumhurbaş-

kanı veya yeter sayıda (110) milletvekilinin istemi üzerine de Türkiye

Büyük Millet Meclisi Başkanı toplantı çağrısı yapacaktır. Ancak bugü-

ne kadarki uygulamada, doğrudan ya da Bakanlar Kurulu’nun istemi

üzerine Cumhurbaşkanı tarafından yapılmış bir olağanüstü toplantı

çağrısının bulunmadığı görülmektedir. Yine doğrudan Türkiye Büyük

Millet Meclisi Başkanı tarafından yapılan olağanüstü toplantı sayısının

sadece iki olduğu görülürken, bunların dışında yapılan bütün olağa-

nüstü toplantıların yeter sayıda milletvekilinin istemiyle yapıldığı an-

laşılmaktadır

2

. Dolayısıyla konuya ilişkin sorunlar ve tartışmalar, özel-

likle yeter sayıda milletvekilinin istemiyle yapılan olağanüstü toplantı

çerçevesinde incelenmiştir.

Bu bağlamda hem daha sistematik bir çalışma olması hem de so-

runların daha kolay anlaşılabilmesi adına, konunun üç ana başlık al-

tında toplanması faydalı olacaktır

3

. Buna göre çalışma temel olarak;

TBMM’yi olağanüstü toplantıya çağırma istemine ilişkin şartlar, ola-

ğanüstü toplantıya çağırma isteği üzerine TBMM Başkanı’nın takdir

yetkisi ve olağanüstü toplantı çağrısı üzerine toplanan TBMM’de yapı-

lacak görüşmeye ilişkin sorunlar başlıkları altında toplanmıştır.

1

NEZİROĞLU, İ. (2005), “Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Olağanüstü Toplanması:

Sorunlar ve Öneriler”,

Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi

, Cilt 7, Sayı 2, s. 5

2

Neziroğlu, a.g.e., s. 4

3

SOYSAL, M. (1958), “Büyük Millet Meclisi’nin Olağanüstü Toplantısı”,

Ankara

Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi

, Cilt 13, Sayı 3, s. 281