Background Image
Previous Page  292 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 292 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Harun GÜNDÜZ

291

aramanın sakıncalarından bahseden BAKIRCI

17

, bu durumun özellikle

Meclis Başkanı’nın takdir yetkisinin olduğu şeklindeki yorumlara ze-

min hazırlayabileceği tehlikesine işaret etmektedir. Nitekim gerekçe

şartının, tam da bu şekilde yorumlandığı uygulamalar geçmişte ya-

şanmıştır

18

. Ancak bu uygulamalara, Meclis Başkanı’nın takdir yetkisi

başlığı altında daha ayrıntılı olarak değinilecektir.

Gerekçe konusunda ARSEL

19

, olağanüstü toplantı isteminde ko-

nunun belirtilmesi zorunluluğunun mantıki bir sonucu olarak öner-

gede gerekçenin de bulunması gerektiğini öne sürmektedir. Millet-

vekillerinin talebi üzerine Meclis Başkanı’nın TBMM’yi toplantıya

çağırabilmesinin iki koşulu bulunduğunu dile getiren TEZİÇ’e göre

bu koşullar, üyelerin beşte birinin imzasını taşıyan bir toplantı tale-

bi olması ve toplantı önergesinin gerekçeli olmasıdır. Yine benzer bir

şekilde ÖZBUDUN’da önergenin gerekçeli olması gerektiği görüşünü

savunmaktadır

20

.

Bu konuda NEZİROĞLU

21

; Cumhurbaşkanı veya Meclis

Başkanı’nın doğrudan yapacağı toplantı çağrısında gerekçe gösterme

yükümlülüğü aranmazken milletvekillerinin istemi üzerine yapılacak

olağanüstü toplantı bakımından gerekçe aranmasının bir tezat oluş-

turduğunu ifade etmektedir. Şöyle ki, sanki milletvekillerinin gerçekte

ihtiyaç olmadığı halde olağanüstü toplantı isteminde bulunabilecek-

leri endişesinden hareketle gerekçe yükümlülüğünün sadece üyelerin

istemi üzerine yapılacak toplantı için şart koşulduğunu ifade etmekte

ve bu durumu parlamenter demokrasi ile bağdaştırmanın mümkün

olmadığını öne sürmektedir.

Yukarıda da değinildiği üzere gerekçeyi bir şart olarak öngören

İçtüzük hükmünün Anayasa’ya aykırı olabileceği de göz önüne alın-

dığında söz konusu hükmün, olağanüstü toplantı önergesinin sıh-

hatini etkileyecek ve yokluğu halinde işleme konulmasını önleyecek

bir hüküm olarak değil de, gerekçe bulunmasının uygun ve yerin-

17

BAKIRCI, F. (2000), TBMM’nin Çalışma Yöntemi, İmge Kitabevi, Ankara, s. 102-

106

18

Neziroğlu, a.g.e., s. 8-9

19

ARSEL, İ. (1965),

Türk Anayasa Hukukunun Umumi Esasları

, Mars Matbaası,

Ankara, s. 278

20

Aktaran: Has, a.g.e., s. 374 ve Neziroğlu, a.g.e., s. 12

21

Neziroğlu, a.g.e., s. 11