

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Olağanüstü Toplanması: Tatilde veya Ara Vermede Toplantı
290
Son olarak İçtüzüğün 7. maddesinde öngörülen, olağanüstü top-
lantı önergesinde toplantının gün ve saatinin belirtilmesi şartına de-
ğinmekte fayda vardır. Her ne kadar İçtüzük’te bu yönde bir şart ön-
görülmüşse de uygulamada bu şarta tam olarak uymayan önergelerin
de kabul edildiği görülmektedir. Örneğin 1987 yılında yapılan bir ola-
ğanüstü toplantı çağrı önergesinde, belli bir gün ve saat yerine top-
lantı zamanının
“bu hafta içinde”
olmasını talep eden önerge de kabul
edilmiştir
13
. Nitekim doktrinde de bu yönde görüşler bulunmakta ve
Meclis Başkanı’nın önergede belirtilen tarihle bağlı olmadığı, toplantı
gününü ve saatini belirleme konusunda takdir yetkisine sahip olduğu,
dolayısıyla önergede toplantı zamanının belirtilmemiş olmasının anı-
lan önergenin işleme alınmasına engel olmaması gerektiği ifade edil-
mektedir
14
.
3.2. Toplantı İsteminde Gerekçenin Gösterilmesi
Anayasa’nın 93. maddesinde olağanüstü toplantı önergesinde ge-
rekçenin belirtilmesinin zorunlu olduğu yönünde açık bir düzenleme
bulunmamasına karşın, İçtüzüğün 7. maddesinin üçüncü fıkrasında bu
şart açıkça öngörülmektedir. Bir başka ifadeyle İçtüzük, Anayasa’nın
öngörmediği bir şartı getirmekte ve Anayasa ile İçtüzük arasında bir
uyumsuzluk ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla doktrinde, İçtüzüğün
anılan hükmünün Anayasa’ya aykırı olduğu iddia edilmektedir
15
.
Gerçekten de eğer söz konusu İçtüzük hükmü, olağanüstü toplantı
önergesinin geçerliliği ve işleme konulması için gerekli olan şartlardan
birini ifade eden emredici bir hüküm olarak kabul edilirse, Anayasa’da
yer almamış bir sınırlandırmanın İçtüzük hükmüyle öngörülmesi se-
bebiyle, ilgili İçtüzük hükmünün Anayasa’ya aykırı olduğunu iddia
etmek mümkün hale gelecektir
16
.
Anayasa’da bu yönde bir düzenleme bulunmazken İçtüzük’te
gerekçeyi şart koşan bir hükmün öngörülemeyeceğini söyleyen ve
milletvekillerinin yapacakları toplantı istemleri bakımından gerekçe
13
Neziroğlu, a.g.e., s. 7
14
Has, a.g.e., s. 376
15
Neziroğlu, a.g.e., s. 8
16
Has, a.g.e., s. 375-376