Background Image
Previous Page  293 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 293 / 465 Next Page
Page Background

Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin Olağanüstü Toplanması: Tatilde veya Ara Vermede Toplantı

292

de olacağını belirten bir hüküm olarak kabulü gerektiği haklı olarak

dile getirilmektedir. Keza olağanüstü toplantının hangi konuyu gö-

rüşmek üzere yapıldığının belirtilmesi de, aslında gerekçe koşulunu

yerine getirmede yeterlidir. Zira hangi konu için olağanüstü toplantı

isteminde bulunulduğunun önergede belirtilmesi, aynı zamanda o

istemin gerekçesini de göstermektedir

22

. Bu konuda son olarak; çağ-

rı istemindeki gerekçenin Meclis Başkanı tarafından paylaşılması-

nın gerekmediği belirtilmelidir. Çünkü bu gerekçe milletvekillerine

hitap etmekte ve toplantıya yeter sayıda üyenin katılımı, gösterilen

gerekçenin bu üyeler tarafından da kabul edildiğinin bir tezahürü

olmaktadır.

3.3. Çağrı Konusunun Daha Önce Görüşülmüş Olması

Olağanüstü toplantı çağrısına konu olan işin daha önce görüşül-

müş olması, başka bir ifadeyle aynı konuda birden fazla olağanüs-

tü toplantı isteminde bulunulup bulunulamayacağı konusunda ne

Anayasa’da ne de İçtüzük’te açık bir düzenleme bulunmamaktadır.

Ancak uygulama, olağanüstü toplantıların aynı konuda bir defa yapıl-

dıktan sonra ikinci kez yapılamayacağına dair bir hüküm bulunmadı-

ğı gerekçesiyle, daha önce görüşülmüş bir konunun tekrar olağanüstü

toplantıya konu olabileceği yönünde gelişmiştir

23

.

Bu konuyla ilgili olarak HAS’ın

24

yapmış olduğu; “Genel Kurul-

ca kesin karara bağlanmamış bir konuda ikinci kez olağanüstü top-

lantı önergesinin verilebileceği, zira bu hususu yasaklayan herhangi

bir düzenlemeye Anayasa ve İçtüzük’te yer verilmediği, bu noktada

olağanüstü toplantı önergesinin taşıması gereken şekli şartların bulu-

nup bulunmadığının önemli olduğu, buna karşın Genel Kurulca ka-

rara bağlanmış bir hususun yeniden görüşülmesi İçtüzük hükümle-

rine göre mümkün değilse

25

o konuda ikinci bir olağanüstü toplantı

önergesinin verilemeyeceği ve bu önergenin işleme konulamayacağı”

yönündeki değerlendirmeler bizce de oldukça yerindedir.

22

Has, a.g.e., s. 375-376

23

Bu konudaki örnekler için bkz. Neziroğlu, a.g.e., s. 10-11; Has, a.g.e., s. 376-377

24

Has, a.g.e., s. 377

25

Örneğin İçtüzüğün 76. maddesine göre, TBMM tarafından reddedilmiş olan

kanun tasarı veya teklifleri, ret tarihinden itibaren bir tam yıl geçmedikçe yeniden

verilemez.