Background Image
Previous Page  296 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 296 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Harun GÜNDÜZ

295

İlk olarak yeter sayıda milletvekilinin Meclisi 3.10.1987’de olağa-

nüstü toplantıya çağıran önergeleri Meclis Başkanı tarafından işleme

konulmamıştır. Buna gerekçe olarak Meclis Başkanı;

“çağrı gerekçesi

üzerinde her türlü değerlendirme ve incelemeyi yapma hakkı olduğunu, yapı-

lacak inceleme sonucunda gösterilen gerekçenin olağanüstü durumların do-

ğurduğu nadir hallerde Başkanlıkça paylaşılmamasının mümkün olduğunu,

nitekim mevcut gerekçenin de kendisi tarafından paylaşılmadığını ve muhte-

mel bir toplantının istikrarsızlığa yol açacağı endişesiyle Meclisi toplantıya

çağırmayı uygun görmediğini”

beyan etmiştir. Bu uygulamanın hemen

sonrasındaki günlerde yeter sayıda milletvekili tarafından yapılan iki

olağanüstü toplantı çağrısı da Meclis Başkanı tarafından dikkate alın-

mamıştır

33

.

1999 yılında yapılan erken seçim öncesinde verilen olağanüstü

toplantı önergesinin Meclis Başkanı tarafından kabul edilmesi üzerine

ise konu Anayasa Mahkemesi’ne taşınmıştır. Ancak mahkeme, sade-

ce İçtüzük kuralı niteliğindeki Meclis kararlarını denetleyebileceğini,

Meclis Başkanlığı’nın işlemlerini denetleyemeyeceğini belirtmek sure-

tiyle başvuruyu görevsizlik nedeniyle reddetmiştir

34

.

Bizce Anayasa’da öngörülmeyen gerekçe şartını dayanak göster-

mek suretiyle Meclis Başkanı’nın takdir yetkisi olduğu ve toplantı iste-

mini geri çevirebileceğini kabul etmek zorlama bir yorumdan ibarettir.

NEZİROĞLU’nun

35

da ifade ettiği gibi, Meclis Başkanı’nın çağrı gerek-

çesi üzerinde her türlü değerlendirme ve incelemeyi yapma ve eğer ge-

rekçeye katılmazsa Meclis’i toplantıya çağırmama yetkisi olduğu şek-

lindeki görüş, o zamanki uygulamaya çözüm üretme amaçlı zorlama

bir yorum olup hukuki dayanaktan da yoksundur. Zira gerekçenin asıl

tartışılması gereken yer Genel Kurul olmalıdır. Kaldı ki gerekçe şartı,

Anayasa’da bulunmayan bir şarttır. Eğer kanunkoyucu bu işi Meclis

33

Bu çağrılardan ilki, Meclis Başkanı’nın olağanüstü toplantı talebini reddeden

kararının genel görüşmeye açılmasına ilişkin olağanüstü toplantı talebidir. Ancak

bu istemin de Başkan tarafından yerine getirilmemesi üzerine, Meclis Başkanı’nın

kararlarında mensubu olduğu siyasi parti üst yönetiminin etkisinin ortaya

çıkartılması amacıyla bir Meclis Araştırması açılması istemiyle yapılan olağanüstü

toplantı istemi de Meclis Başkanı’nca dikkate alınmamıştır. Ayrıntılı bilgi için bkz.

Neziroğlu, a.g.e., s. 9

34

Anayasa Mahkemesi’nin 25.3.1999 tarih, E. 1999/12, K. 1999/5 sayılı kararı

35

Neziroğlu, a.g.e., s. 12-13