Background Image
Previous Page  77 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 77 / 465 Next Page
Page Background

İbraz Edilen Çekle İlgili Olarak Karşılıksızdır İşlemi Yapılması Halinde ...

76

sabı açma yasağı kararı, verilen kişi, bu karara karşı Kabahatler Kanu-

nu hükümleri uyarınca

“başvuru yolu”

na gidebilir.

Kararın tebliği tarihinden itibaren en geç onbeş gün içinde, sulh

ceza mahkemesine başvurulabilir. Bu süre içinde başvurunun yapıl-

mamış olması halinde idarî yaptırım kararı kesinleşecektir. Başvuru,

bizzat kanunî temsilci veya avukat tarafından sulh ceza mahkemesine

verilecek bir dilekçe ile yapılacaktır. Başvuru dilekçesinin, iki nüsha

olarak verilmesi gerekmektedir. Başvuru dilekçesinde, idarî yaptırım

kararına ilişkin bilgiler, bu karara karşı ileri sürülen deliller açık bir

şekilde gösterilmelidir. Mahkemenin verdiği son karara karşı, Ceza

Muhakemesi Kanunu’na göre itiraz edilebilir. Bu itiraz, kararın tebliği

tarihten itibaren en geç yedi gün içinde yapılmalıdır. Yapılan başvu-

runun kabulü hâlinde yasak kaldırılacak ve durum Merkez Bankasına

bildirilecektir.

V. SONUÇ

1.

Çekin karşılığının bulunmaması durumunda uygulanan ve ana-

yasal ve ceza hukukunun genel ilkeleri bakımından son derece

tartışmalı ve sorunlu olan adli nitelikteki yaptırım uygulamasının

sona ermesi, kanımızca, yukarıda yaptığımız açıklamalar çerçeve-

sinde doğru bir gelişme olmuştur.

2

.

6273 sayılı Kanun’la

çekin karşılığının bulunmaması durumunda

nasıl bir bir yaptırım uygulanacağı sorununa ilişkin yeni bir aşama

başlamıştır. Uzun süredir hukuk dünyasını meşgul eden en gün-

cel tartışma konularından biri olan bu konuda kanunkoyucunun

radikal bir değişime gittiği söylenebilir. Bundan böyle çekin karşı-

lığının bulunmaması durumunda adli nitelikte yaptırım uygulan-

mayacak, idari yaptırım olarak ise sadece tedbir niteliğinde olan

çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı verilecektir.

3

. Çekin karşılığının bulunmaması durumunda adli nitelikte yaptırım

(hapis cezası veya infazda hapise dönüşen para cezası) uygulan-

masının temel gerekçesi ticari hayatta çeke olan güvenin arttırılma-

sı ve çek hamillerinin mağduriyetini önlemektir. Ancak, kanımız-

ca, iki temel nedenden dolayı adli nitelikteki yaptırım bu amaçları

sağlayamamıştır. Birincisi, bu adli yaptırıma fazla güvenilmesi,

kişilerin gerekli araştırmayı yapmadan çeki kabul etmelerine ne-