Background Image
Previous Page  72 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 465 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (103)

Zeki YILDIRIM / Ekrem ÇETİNTÜRK

71

suç işlenmesi durumunda bu yasağın uygulanması konusunda çıkabi-

lecek tereddütlerin giderilmesidir.

7. Görevli ve Yetkili Merci

Karşılıksız çek keşide etme eylemine idarî yaptırım uygulanması

durumunda en önemli sorun bu idarî yaptırımın hangi mercii tarafın-

dan uygulanacağıdır. 6273 sayılı Kanun bu konuda yetkiyi, idari ma-

kamlara değil Cumhuriyet savcılarına vermiştir.

Bu düzenleme kanımızca iki nedenden dolayı isabetli olmuştur.

Birincisi bu yaptırımı uygulamaya uygun ülke çapında teşkilatı bulu-

nan bir idarî yapı bulunmamasıdır. İkinci neden ise, çek düzenleme

ve çek hesabı açma yasağının Merkez Bankası’na bildirilmesine ilişkin

5941 sayılı Kanun’la kurulan sistemin devam etmesinin sağlanması-

dır. Çek Kanunu’nun 5’inci maddesinin sekizinci fıkrasına göre, çek

düzenleme ve çek hesabı açma yasağı kararına ilişkin bilgiler, güvenli

elektronik imza ile imzalandıktan sonra, Adalet Bakanlığı Ulusal Yargı

Ağı Bilişim Sistemi (UYAP) aracılığıyla Türkiye Cumhuriyet Merkez

Bankası’na elektronik ortamda bildirilmektedir. Bu yasağın adli ma-

kamlar dışına bir merci tarafından verilmesi durumunda yeni bir sis-

temin kurulmasına ihtiyaç duyulacaktı.

Çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağına hangi Cumhuriyet

savcısının karar vereceği ise yeni düzenlemede açıkça sayılmıştır.

Buna göre hamil;

a) Çekin tahsil için bankaya ibraz edildiği banka şubesinin bu-

lunduğu yer,

b) Çek hesabının açıldığı banka şubesinin bulunduğu yer,

c) Hesap sahibinin yerleşim yeri,

d) Kendi yerleşim yeri,

olmak üzere dört farklı yerdeki Cumhuriyet savcısından bu yasa-

ğın uygulanmasını talep edebilecektir.

8. Talep Süresi

İdari nitelikte yaptırım gerektiren fiiller sonucu ortaya çıkan zarar

genellikle kamusal bir zarar olduğundan, diğer bir ifadeyle kabahatin