Background Image
Previous Page  249 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 249 / 441 Next Page
Page Background

Parlamenter Sistem ve Türkiye Açısından Bir Değerlendirme

248

Giriş

1961 Anayasası ile birlikte parlamenter sistemin tüm unsurla-

rıyla kabul edilmesinden sonra Türk siyasi hayatında ortaya çıkan

sorunların hükümet sistemine bağlanması yönünde genel bir eğilim

oluşmuştur. Daha çok, parlamenter sistem ile başkanlık sisteminin

karşılaştırılmasından elde edilen

“soyut”

çıkarsamalara dayanan bu

eleştirilerin odak noktasını ise hükümet istikrarsızlığı ile yürütmenin

güçsüzlüğüne bağlanan siyasi istikrarsızlık oluşturmaktadır.

1

Oysa

hükümet istikrarının, siyasi sistem içerinde tek başına bir değer ola-

rak ne ifade ettiği tartışmaya açık olduğu gibi

2

böyle bir istikrarının

sağlanmasının da

“sihirli bir değnek”

gibi tüm sorunlara çare olması

beklenemez.

Öte yandan, 1982 Anayasası’nda yürütmenin güçlendirilmesi

düşüncesiyle, parlamenter sistemin sınırları da zorlanarak

3

önemli

yetkiler verilen cumhurbaşkanlığı makamı, siyasi istikrarın güvence-

si olmak yerine son yıllarda daha çok siyasi sorunlar, çekişmeler ve

hatta krizlerle öne çıkmıştır.

4

O halde cumhurbaşkanının konumunu

da parlamenter sistem açısından incelenmesi gereken önemli bir sorun

boyutu olarak değerlendirmek mümkündür.

5

Bu yüzden çeşitli siyasi

veya ideolojik kaygılar (hassasiyetler) bir yana bırakılarak, bilimsel ze-

minlerde konunun tartışılması gerekmektedir. Aksi halde, böylesine

önemli bir konu, birkaç

“anayasa hukuku meraklısı”

ile siyasetçilerin in-

safına terkedilmiş olacaktır.

1

Serap Yazıcı,

Başkanlık ve Yarı-Başkanlık Sistemleri Türkiye için Bir Değerlendirme

, 1.

Baskı, İstanbul 2002, s. 186.

2

Nur Uluşahin,

Anayasal Bir Tercih Olarak Başkanlık Sistemi,

Ankara 1999, s. 77-81.

3

Erdal Onar,

“Türkiye’nin Başkanlık veya Yarı Başkanlık Sistemine Geçmesi Düşünül-

meli midir?”,

Başkanlık Sistemi, Birinci Baskı, TBB Yayınları, No: 77, Ankara 2005,

s. 103; Mustafa Erdoğan – Serap Yazıcı,

“Türkiye’nin Yeni Anayasasına Doğru”

, TE-

SEV Anayasa Komisyonu Raporu, İstanbul 2011, s. 19-20; Bülent Tanör – Necmi

Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, 2. Baskı, İstanbul

2001, s. 423.

4

Nitekim 10. Cumhurbaşkanı’nın, 2000 yılının Ağustos ayından Kasım ayı sonuna

kadar 7 adet kanun hükmünde kararname ile 8 adet müşterek kararnameyi imza-

lamayarak iade etmesi ile başlayan süreç

“Cumhurbaşkanı-Hükümet Çatışması”

adlı

bir monografiye konu olmuştur. Bkz. Kemal Gözler, Cumhurbaşkanı Hükümet

Çatışması (Cumhurbaşkanı Kararnameleri İmzalamayı Reddedebilir mi?), Birinci

Baskı, Bursa 2000.

5

Murat Sevinç,

“Güncel Gelişmelerin Işığında, 1982 Anayasası’na Göre Cumhurbaşka-

nı”,

Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Yıl 2002, Cilt 57, Sayı 2,

s. 109-137.