Background Image
Previous Page  254 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 254 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

İ. Halil ASİLBAY

253

temel özellikleri olduğunu ileri sürenler de bulunmaktadır.

22

Ancak

genellikle benimsenen görüşe göre,

yürütmenin iki başlılığı, devlet baş-

kanlığının siyasal açıdan sorumsuzluğu, bakanlar kurulunun sorumluluğu

ve yürütmenin yasamayı feshi

parlamenter sistemin dört temel özelliği

olarak kabul edilmektedir.

23

B. Parlamenter Sistemin Özellikleri

1. Yürütmenin İki Başlılığı

Parlamenter sistemde yürütme yetkisi devlet başkanı ve bakanlar

kurulu arasında paylaştırıldığından yürütme organının ikili (düalist)

bir yapıya sahip olduğu kabul edilir.

24

Ancak parlamenter sistemdeki

yürütmenin bütünlüğü ilkesi gereği bu yetki paylaşımı eşit bir pay-

laşım ol(a)mayacağından devlet başkanın yetkisi sembolik olup asıl

yürütme yetkisi bakanlar kurulundadır.

25

Devlet başkanın sembolik

yetkiye sahip olmasının en önemli sonucu ise siyasi ve cezai olarak

sorumsuz olmasıdır. Ancak cezai sorumsuzluk sadece monarşilerde

mutlak olup cumhuriyetlerde bu sorumsuzluk göreve ilişkin suçlarla

sınırlı tutulmuştur. Yürütme görevini fiilen yürüten bakanlar kurulu-

nun ise bu yetkiye paralel olarak hem siyasi hem de cezai sorumluluğu

bulunmaktadır.

Devlet başkanlığı görevi, monarşilerde

“kral, monark veya hüküm-

dar”,

cumhuriyetlerde ise

“cumhurbaşkanı”

tarafından yürütülmekte-

dir. Bakanlar kurulu ise, başbakan ve bakanlardan oluşan kolektif bir

yapıya sahiptir ve dar anlamda hükümet veya kabine olarak adlan-

dırılmaktadır. Parlamenter sistemin ilk zamanlarında başbakan ba-

kanlarla eşit (eşitler arasında birinci) olarak görülmekteyken zamanla

22

Bu konuda ayrıntılı bir inceleme ve doktrinden örnekler için bkz. Hekimoğlu, s.

131-140.

23

Salih Önder,

Türk Parlamenter Sisteminde Cumhurbaşkanının Rolü,

Birinci Bası, An-

kara 2007, s. 111; Özbudun, s. 306, 329, 330; Teziç, s. 403.

24

Bülent Tanör – Necmi Yüzbaşıoğlu, s. 300; Özbudun, s. 306; Uluşahin, parlamen-

ter sistemde yürütme organının iki başlı olmasına ilişkin değerlendirmeleri ha-

talı bularak yetkisiz ve sembolik bir unsur olan devlet başkanının teknik olarak

sistemi iki başlı kılmayacağını ifade etmekte ve yürütmenin

“iki başlı”

değil

“iki

kanatlı”

olduğunu kabul etmektedir. Bkz. Nur Uluşahin,

“Türkiye’de Mevcut Hükü-

met Sisteminin Niteliği ve Rejimin Başkanlık Sistemine Kaymasının Getireceği Tehdit ve

Tehlikeler”,

Hukuk ve İktisat Araştırmaları Dergisi, Cilt: 3, No: 1, 2011, s. 32.

25

Yürütmenin iki kanadından hangisinin yetkili olacağına ilişkin ayrıntılı bir incele-

me ve değerlendirme için bkz. Gözler (Cumhurbaşkanı), s. 9-15.