Background Image
Previous Page  252 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 252 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

İ. Halil ASİLBAY

251

bir dönemde düşünürün nitelendirdiği şekilde kuvvetler ayrılığını uy-

gulamamıştır. Bu nedenle kuvvetlerin yumuşak (esnek) ayrılığı veya

işbirliği olarak nitelendirilen parlamenter sistemin ilk olarak ortaya

çıktığı ve uygulandığı İngiltere’nin, kuvvetler ayrılığının en tipik ör-

neği olarak görülmesi, Montesquieu’nun İngiliz Anayasası’nı yanlış

yorumlaması olarak değerlendirilmiş ve eleştirilmiştir.

13

Belirtmek gerekir ki kuvvetler ayrılığı teorisinin asıl etkisi, hükü-

met sistemlerinin tasnifinde göze çarpmaktadır.

14

Yargının diğer kuv-

vetlerden bağımsız olarak ele alındığı bu tasnifte, hükümet sistemleri

yasama ile yürütme arasındaki ilişkiye bakılarak belirlenmekte ve söz

konusu kuvvetlerin birbirlerinden sert veya yumuşak biçimde ayrıl-

malarına göre hükümet sistemlerinin iki temel modeli ortaya konul-

maktadır. Buna göre, hükümet sistemleri yelpazesinin karşılıklı iki

ucunda yer alan başkanlık sistemi, kuvvetlerin sert ve kesin; parla-

menter sistem ise yumuşak ve dengeli ayrılığına dayanır.

15

II. Parlamenter Sistem

A. Genel Olarak

İngiltere’de Magna Carta’nın kabulü ile başlayan tarihsel süreç içe-

risinde ilk olarak 1295 yılında

“Model Parlamento”

olarak adlandırılan

Temsilciler Meclisi kurulmuştur. Böylece parlamenter sistemin ilk ku-

rumları oluşmaya başlamış ve 18. yüzyılın ortalarına doğru parlamen-

ter monarşi doğmuştur.

16

Hekimoğlu’nun ifadesiyle 17. yüzyılda

“altın

çağını”

yaşayan parlamenter sistem, sadece İngiltere’de değil Belçika,

Norveç, Danimarka ve İsveç gibi diğer Kıta Avrupa’sı ülkelerinde de

benimsenip uygulanmaya başlamıştır.

17

Parlamenter sistemin ilk dönemlerinde

“Parlamento Egemenliği”

teorisinin etkisiyle sistemin en güçlü organı olarak parlamento gö-

13

Friedrich A. Hayek,

Hukuk Yasama ve Özgürlük,

(Çev. Atilla Yayla), Cilt 1, 2. Baskı,

Ankara 1996, s. 193; Aksi görüş için bkz. Turhan, s. 8.

14

Erdoğan, kuvvetler ayrılığı ilkesinin sadece hükmet sistemlerinin tasnifinde dik-

kate alınmasını teorinin başına gelen bir talihsizlik olarak yorumlamaktadır. Bkz.

Erdoğan (Demokrasi), s. 205.

15

Erdoğan (Demokrasi), s. 205; Turhan, s. 32; Özbudun, s. 329.

16

Maurice Duverger,

Siyasal Rejimler,

(Çev. Teoman Tunçdoğan), İstanbul 1986, s.

73; Sevinç, s. 112.

17

Hekimoğlu, s. 110-111.