Background Image
Previous Page  366 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 366 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Yargıtay Kararları

365

CMK 175/1. maddedeki norm belirtildiği şekilde amaçsal olarak

yoruma tabi tutulmayıp, lafzi olarak yorumlandığı takdirde, yani ‘id-

dianameyi kabul kararı ile kamu davasının açılmış sayılması’ duru-

munda ceza muhakemesi hukukunun temel esaslarına aykırı sonuçlar

ortaya çıkacaktır. Gerçekten de, bu düşüncenin kabulü halinde; CMK

175/1. maddenin lafzına göre kamu davası iddianamenin kabulü

kararı ile açılmış sayılacağından, kabul kararını veren de yargılama

makamı olduğuna göre, sonuç olarak kamu davasını açan makam da

kabul kararını veren yani yargılama makamı olmaktadır. Dolayısıyla

bu durum, iddia ve yargılama fonksiyonlarının aynı süjede birleşmesi

gibi tehlikeli bir hal doğurabilecektir. Ortaçağda var olan tahkik sis-

temini çağrıştıran bu halin, işbirliği sisteminin temellerini ve savunma

hakkını ortadan kaldırarak, adil yargılama hakkının ve suçsuzluk kari-

nesinin de ihlali anlamına geleceği tartışmasızdır. (Doktrinde iddiana-

menin kabulüne kurumuna ilişkin olarak; ‘Eğer kamu davası açılması

için yeterli şüphenin bulunup bulunmadığının da yargılama maka-

mınca denetlenmesi isteniyor ise, bu denetimin yargılamayı yapacak

olandan başka bir hakime yaptırılması zorunludur. Yoksa, aslında

insan hakları lehine düşünülmüş bir düzenlemenin savunma hakkı-

nı nasıl derinden yaralayabileceğinin özgün bir örneği yaratılmış ola-

caktır’ eleştirisi haklı olarak getirilmektedir, bkz. FEYZİOĞLU, a.g.m.,

s. 40.) Diğer taraftan, CMK 170/1. maddedeki kamu davasını açma

görevinin Cumhuriyet savcısı tarafından yerine getirileceği yolundaki

hüküm de kamu davasını açanın iddia makamı olduğu görüşünü doğ-

rulamaktadır.

Yenisey’e göre de; CMK 175’deki kamu davasının ‘iddianamenin kabul

edilmesi kararı’ ile açılmış sayılması şeklindeki düzenleme sistemi karıştır-

mış olup, iddianamenin mahkemeye verilmesi ile kamu davası açılmalı, fakat

son soruşturmaya geçmek için ‘iddianamenin kabulü kararı’ , ‘son soruş-

turmanın açılması kararı’ halini almalıdır. (Feridun YENİSEY: Kamu Da-

vasının Açılması ve İddianamenin İadesi, İstanbul 21 Haziran 2008, Ceza

Muhakemesi Kanununun 3 Yılı Teori ve Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar

Sempozyumu’nda sunulan tebliğ metni, Türk Ceza Hukuku Derneği Yayını,

İstanbul Haziran 2009, s. 240-241.)

Öte yandan, kamu davasının açılmasını iddianamenin kabulüne bağla-

mak, Cumhuriyet Savcısı tarafından CMK 170’e göre düzenlenen iddianame-

ye de neredeyse hukuki bir sonuç atfetmemek gibi hatalı bir düşünceyi akla ge-