Background Image
Previous Page  328 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 328 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (105)

Gökhan Yaşar DURAN

327

astsubaylar,

20

uzman jandarmalar

21

)

mecburi bir hizmet yükümlülüğü

altındadır. Bu hizmet süresi sağlık, malüllük, ölüm vs istisnalar dışın-

da, istifa, emeklilik ya da terhis olmakla tamamlanmaktadır.

İstisnalar

dışında asker şahısların kendi kanunlarında açıklanan mecburi hizmet

yü-

kümlülüğünden hile ile kurtulma fiilleri AsCK 81 kapsamında değer-

lendirilmelidir. Bu yükümlülükten kurtulmak kanaatimizce askerlik

hizmetinden “

tamamen

” kurtulma olarak sonuçlanabilir.

süreleri barışta Genelkurmay Başkanının teklifi ve Bakanlar Kurulu kararı ile oniki aya

kadar indirilebilir. Muvazzaflık hizmetini yapmadıkça, 1111 sayılı Askerlik Kanunu ile bu

Kanunun tespit ettiği esaslar dışında hiç bir yüksek öğrenim mezunu askerlik çağından

çıkarılamaz.” (1076 S. m.3/f, g); “Yedek subay adayı olarak askere sevkden evvel veya

yedek subay yetiştirilmekte iken aşağıdaki engel hali olduğu anlaşılanlar askerlik hizme-

tini durumlarına göre er veya erbaş olarak tamamlarlar.a) 1. Türk Silahlı Kuvvetlerinde

subaylıktan çıkarmayı gerektiren bir suçtan mahküm olanlar, 2. Kamu hizmetlerinden

müebbeten yasaklı olanlar, 3. Hileli müflis olduğu ilan edilenler,b ) Yönetmelikte belirle-

necek usul ve esaslar çerçevesinde; 1. Disiplinsizlik ve ahlaki durumları sebebiyle yedek

subay çıkarılması uygun görülmeyenler, 2. Türk Silahlı Kuvvetlerinin manevi şahsiyetine

gölge düşüren veya askerliğin şeref ve haysiyetiyle bağdaşmıyacak eylemlerde bulunanlar

ile tutum ve davranışlarıyla yasa dışı siyasi, yıkıcı, bölücü ideolojik görüşü benimsemiş

olduğu anlaşılanlar, Okul disiplin kurullarının vereceği subay olamaz kararı üzerine er

olurlar. c) Yedek subay öğreniminde başarı gösteremeyenler, erbaş olurlar. Bunların ye-

rine getirecekleri hizmet süresi 1111 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin 1 inci fıkrasında

belirtilen süre kadardır

.” (1076 SK.m.8)

20

Subay ve astsubay için mecburi askerlik hizmeti 926 sayılı Personel Kanununda

nasbedildikleri tarihten itibaren fiilen 10 yıl olarak belirlenmiştir. ( 22/5/2012 ta-

rihli ve 6318 sayılı Kanunun 47 nci maddesi ile bu fıkrada yer alan 15 yıl ibaresi

10 yıl şeklinde değiştirilmiştir) Bu hizmet tamamlanmadıkça istifa edemezler.(926

SK. m.112/1); Ancak Yabancı uyruklu kişilerle evlenenlerden, bu evlilikleri yö-

netmelikte belirtilen esaslar dahilinde Genelkurmay Başkanlığınca uygun görül-

meyenler ile çeşitli nedenlerle Türk vatandaşlığını kaybedenler veya Türk vatan-

daşlığından çıkarılan subay ve astsubaylar istifa etmiş sayılırlar (926 SK . m.112/3

a, b) Bunun dışında subay ve astsubaylar için hizmet yükümlülüğünün 10 yıllık

süreden önce istifa veya TSK’den çıkarılma gibi nedenler dışında herhangi bir taz-

minat ödemeden tamamlanmış sayılması ancak “

Türk Silâhlı Kuvvetleri’nde görev

yapamaz

” şeklinde sağlık raporu alınması ya da “

vazife malûlü

” olarak TSK’den ay-

rılınması koşuluna bağlıdır. (926 SK.m.112/son fıkra); 926 sayılı Kanunun “

Onun-

cu Bölüm

” başlığı altında 112-116’ncı maddeler arasında”

Yükümlülük

” konusun-

daki ayrıntılı düzenlemeler için bkz.

21

3466 Sayılı “

Uzman Jandarma Kanunu

”nda;

“Uzman jandarmaların mecburî hizmet sü-

resi, uzman jandarma çavuşluğa nasıp tarihinden itibaren on yıl olup, yaş hadleri 56’dır.

Bunun beş yıl fazlası ise askerlik çağı sonudur. Barışta ve seferde bu süreye kadar yedeğe

ayrılmış uzman jandarmalar en genç olanlarından başlanmak üzere hizmete çağrılabilir-

ler. 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 112 nci maddesindeki, subay

ve astsubayların istifa etmiş sayılacağı haller ile bu hususa ilişkin tazminat hükümleri,

Uzman Jandarmalar hakkında da uygulanır.” (3466 SK. m.7)