

TBB Dergisi 2013 (105)
Gökhan Yaşar DURAN
327
astsubaylar,
20
uzman jandarmalar
21
)
mecburi bir hizmet yükümlülüğü
altındadır. Bu hizmet süresi sağlık, malüllük, ölüm vs istisnalar dışın-
da, istifa, emeklilik ya da terhis olmakla tamamlanmaktadır.
İstisnalar
dışında asker şahısların kendi kanunlarında açıklanan mecburi hizmet
yü-
kümlülüğünden hile ile kurtulma fiilleri AsCK 81 kapsamında değer-
lendirilmelidir. Bu yükümlülükten kurtulmak kanaatimizce askerlik
hizmetinden “
tamamen
” kurtulma olarak sonuçlanabilir.
süreleri barışta Genelkurmay Başkanının teklifi ve Bakanlar Kurulu kararı ile oniki aya
kadar indirilebilir. Muvazzaflık hizmetini yapmadıkça, 1111 sayılı Askerlik Kanunu ile bu
Kanunun tespit ettiği esaslar dışında hiç bir yüksek öğrenim mezunu askerlik çağından
çıkarılamaz.” (1076 S. m.3/f, g); “Yedek subay adayı olarak askere sevkden evvel veya
yedek subay yetiştirilmekte iken aşağıdaki engel hali olduğu anlaşılanlar askerlik hizme-
tini durumlarına göre er veya erbaş olarak tamamlarlar.a) 1. Türk Silahlı Kuvvetlerinde
subaylıktan çıkarmayı gerektiren bir suçtan mahküm olanlar, 2. Kamu hizmetlerinden
müebbeten yasaklı olanlar, 3. Hileli müflis olduğu ilan edilenler,b ) Yönetmelikte belirle-
necek usul ve esaslar çerçevesinde; 1. Disiplinsizlik ve ahlaki durumları sebebiyle yedek
subay çıkarılması uygun görülmeyenler, 2. Türk Silahlı Kuvvetlerinin manevi şahsiyetine
gölge düşüren veya askerliğin şeref ve haysiyetiyle bağdaşmıyacak eylemlerde bulunanlar
ile tutum ve davranışlarıyla yasa dışı siyasi, yıkıcı, bölücü ideolojik görüşü benimsemiş
olduğu anlaşılanlar, Okul disiplin kurullarının vereceği subay olamaz kararı üzerine er
olurlar. c) Yedek subay öğreniminde başarı gösteremeyenler, erbaş olurlar. Bunların ye-
rine getirecekleri hizmet süresi 1111 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin 1 inci fıkrasında
belirtilen süre kadardır
.” (1076 SK.m.8)
20
Subay ve astsubay için mecburi askerlik hizmeti 926 sayılı Personel Kanununda
nasbedildikleri tarihten itibaren fiilen 10 yıl olarak belirlenmiştir. ( 22/5/2012 ta-
rihli ve 6318 sayılı Kanunun 47 nci maddesi ile bu fıkrada yer alan 15 yıl ibaresi
10 yıl şeklinde değiştirilmiştir) Bu hizmet tamamlanmadıkça istifa edemezler.(926
SK. m.112/1); Ancak Yabancı uyruklu kişilerle evlenenlerden, bu evlilikleri yö-
netmelikte belirtilen esaslar dahilinde Genelkurmay Başkanlığınca uygun görül-
meyenler ile çeşitli nedenlerle Türk vatandaşlığını kaybedenler veya Türk vatan-
daşlığından çıkarılan subay ve astsubaylar istifa etmiş sayılırlar (926 SK . m.112/3
a, b) Bunun dışında subay ve astsubaylar için hizmet yükümlülüğünün 10 yıllık
süreden önce istifa veya TSK’den çıkarılma gibi nedenler dışında herhangi bir taz-
minat ödemeden tamamlanmış sayılması ancak “
Türk Silâhlı Kuvvetleri’nde görev
yapamaz
” şeklinde sağlık raporu alınması ya da “
vazife malûlü
” olarak TSK’den ay-
rılınması koşuluna bağlıdır. (926 SK.m.112/son fıkra); 926 sayılı Kanunun “
Onun-
cu Bölüm
” başlığı altında 112-116’ncı maddeler arasında”
Yükümlülük
” konusun-
daki ayrıntılı düzenlemeler için bkz.
21
3466 Sayılı “
Uzman Jandarma Kanunu
”nda;
“Uzman jandarmaların mecburî hizmet sü-
resi, uzman jandarma çavuşluğa nasıp tarihinden itibaren on yıl olup, yaş hadleri 56’dır.
Bunun beş yıl fazlası ise askerlik çağı sonudur. Barışta ve seferde bu süreye kadar yedeğe
ayrılmış uzman jandarmalar en genç olanlarından başlanmak üzere hizmete çağrılabilir-
ler. 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanununun 112 nci maddesindeki, subay
ve astsubayların istifa etmiş sayılacağı haller ile bu hususa ilişkin tazminat hükümleri,
Uzman Jandarmalar hakkında da uygulanır.” (3466 SK. m.7)