

Türk Ceza Kanununun 301 ve Avukatlık Kanununun 58’İnci Maddeleri ...
398
kanun koyucunun kimi suçların özelliklerini gözeterek başka bir ma-
kamca kamu yararı açısından ayrıca yargılama yapılmasının değerlen-
dirilmesine gereksinim duyduğu ve suçun niteliğinden kaynaklı izin
sistemini düzenlediği belirtilmiştir.
12
Hukuki değerlendirme yapılarak yetki kullanılması aynı zaman-
da idare mahkemelerine hukuki gerekçeyi denetleme adına, yapılan
işlemi iptal etme hakkını tanımakta olup, kanun koyucunun suçun ni-
teliği gereği izin sistemini getirmesini bertaraf eder şekilde, tekraren
işin yargı organı tarafından değerlendirilerek başa dönülmesi sonu-
cunu da ortaya çıkarmaktadır. Nitekim Avrupa İnsan Hakları Mahke-
mesinin ifade özgürlüğü yorumundan yola çıkarak ve aynı zamanda
suçun şartlarının da oluşmadığını belirterek, hukuki gerekçelerle izin
verilmeyen bir işlemin iptali için idare mahkemesine açılan davada,
işin esasına girilip ifade özgürlüğü ve eleştiri hakkı kavramları değer-
lendirilmek suretiyle esastan red kararı verilmiştir.
13
Bu kararın karşı
anlamından idare mahkemelerinin esastan iptal kararı da verebileceği
anlaşılmaktadır. Kanaatimizce izin verip vermeme yetkisinin kamusal
yarar açısından izin merciinin takdirinde bulunduğundan hareketle,
işlemin esastan yargı denetimine tabi olmadığı gerekçesiyle red kararı
verilmesi, öğretide yapılan suçun niteliğinden kaynaklanan, gerekçe
gösterilmeyen ve denetlenemeyen izin kavramı ayrımına daha uygun
olurdu. Bu haliyle, Türk Ceza Kanununun 301’inci maddesinin değiş-
tirilme amacını aşar şekilde verilecek muhtemel bir idari yargı iptal
kararını müteakip, kanun hiç değişmemiş gibi dolanılarak izin veril-
memesi sebebiyle yapılmayan soruşturma, yapılabilecek demektir.
Unvan ve kişi kaynaklı izin sisteminin gerekçeli ve idari yargı
denetimine açık bir yetki olduğu konusunda herhangi bir tereddüt
olmadığı gibi sistemin sebebi de genel olarak ülke yararı değil bazı
unvanlardaki kişilerin basit, soyut suç isnatlarıyla karşılaşmaksızın
görevlerini bağımsız yapabilmeleridir.
12
Sami Selçuk, “Türk Ceza Yasası’nın 301. Maddesine İlişkin Değişiklik Nasıl Olma-
lı? 3”
Star Gazetesi
, 09/01/2008
13
Ankara İdare Mahkemesinin kararı için bakınız.
http://www.kararara.com/fo-rum/viewtopic.php?f=23&p=18536 ET:26/02/2013