

TBB Dergisi 2013 (106)
Erdin BAYRAM
401
Değişiklik öngören kanun teklifinde suçun kovuşturulması izne
bağlanmışken Türkiye Büyük Millet Meclisi Adalet Komisyonunda
yapılan düzenlemede ve teklifin kanunlaşan halinde, soruşturulması
izne bağlanmıştır. Bu durumda Cumhuriyet savcısının suçun öğre-
nilmesi anından itibaren tüm soruşturma işlemlerini Adalet Bakanı-
nın izninden sonra yapması gerekmekte olup, kovuşturmanın değil
de soruşturmanın izne bağlanması “daha çok ifade özgürlüğünü”
koruma amacına dayandırılabilir.
21
TBMM Adalet Komisyonu üye-
lerinin, suçun kovuşturulması izne bağlandığı takdirde korunan de-
ğerlerin hassas olması sebebiyle soruşturma evresinde şüphelilerin
çeşitli yollarla yıpratılarak kamu oyu nezdinde yargılanacağı ancak,
iznin verilmemesi karşısında bu defa kesinleşmiş mahkeme kararıyla
suçsuzluklarını belgeleme imkânının da ellerinden alınacağı yönünde
görüş bildirmeleri üzerine; Adalet Komisyonunda, düşünceyi açıkla-
ma hürriyeti ve hükümde belirtilen değerleri birlikte koruma amacı,
suç tipinin uzunca bir soruşturma ve delil toplama evresini zorunlu
kılmaması nedenleriyle kanun teklifinde yer alan “kovuşturma” iba-
resi “soruşturma” olarak değiştirilmiş,
22
TBMM Genel Kurulunca da
Adalet Komisyonu değişikliği benimsenerek teklif kanunlaştırılmıştır.
Maddede düzenlenen izin yetkisi bizzat Adalet Bakanına tanınan
ve idare hukuk anlamında Bakanlığın diğer ast kademelerine devre-
dilemeyen bir yetkidir. Çünkü kanun soruşturma yapılmasını Adalet
Bakanlığının değil bizzat Adalet Bakanının iznine bağlamıştır.
23
Mül-
ga Türk Ceza Kanununun 160’ıncı maddesinde ise takibat yani soruş-
turma izni tam aksine Adalet Bakanının değil Adalet Bakanlığının iz-
nine tabi kılınmıştı. Yetki devrine açık olan bu düzenleme, ülke yararı
21
Prof. Dr. R. Cengiz Derdiman, “TCK’ nunun 301. Maddesindeki Değişikliğin
Hukukî ve Siyasî Sonuçları”
Paradoks e-Dergi
, Yıl:5, Sayı:1 Ocak-2009, s.12 http://
www.paradoks.org/?menu=pages&p=issue_details&id=3 ET: 21/01/2013
22
5237 sayılı TCK’nın 301’inci maddesinde değişiklik yapan 5759 sayılı Kanunun
TBMM Adalet Komisyonu raporu sıra saysı:215, s.12 ve 17
http://www.tbmm.
gov.tr/sirasayi/donem23/yil01/ss215.pdf ET: 21/01/2013
23
2992 sayılı Adalet Bakanlığı Teşkilat Kanununun “Yetki devri” başlıklı 31’inci
maddesi: Bakan, Müsteşar ve her kademedeki Bakanlık ve kuruluş yöneticileri, sı-
nırlarını açıkca belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını astlarına devredebilir.
Anayasa ve kanunlarda Bakan ve Müsteşar tarafından münhasıran kullanılması
öngörülen yetkiler devredilemez. Yetki devri, yetki devreden amirin sorumlulu-
ğunu kaldırmaz.