Background Image
Previous Page  402 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 402 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (106)

Erdin BAYRAM

401

Değişiklik öngören kanun teklifinde suçun kovuşturulması izne

bağlanmışken Türkiye Büyük Millet Meclisi Adalet Komisyonunda

yapılan düzenlemede ve teklifin kanunlaşan halinde, soruşturulması

izne bağlanmıştır. Bu durumda Cumhuriyet savcısının suçun öğre-

nilmesi anından itibaren tüm soruşturma işlemlerini Adalet Bakanı-

nın izninden sonra yapması gerekmekte olup, kovuşturmanın değil

de soruşturmanın izne bağlanması “daha çok ifade özgürlüğünü”

koruma amacına dayandırılabilir.

21

TBMM Adalet Komisyonu üye-

lerinin, suçun kovuşturulması izne bağlandığı takdirde korunan de-

ğerlerin hassas olması sebebiyle soruşturma evresinde şüphelilerin

çeşitli yollarla yıpratılarak kamu oyu nezdinde yargılanacağı ancak,

iznin verilmemesi karşısında bu defa kesinleşmiş mahkeme kararıyla

suçsuzluklarını belgeleme imkânının da ellerinden alınacağı yönünde

görüş bildirmeleri üzerine; Adalet Komisyonunda, düşünceyi açıkla-

ma hürriyeti ve hükümde belirtilen değerleri birlikte koruma amacı,

suç tipinin uzunca bir soruşturma ve delil toplama evresini zorunlu

kılmaması nedenleriyle kanun teklifinde yer alan “kovuşturma” iba-

resi “soruşturma” olarak değiştirilmiş,

22

TBMM Genel Kurulunca da

Adalet Komisyonu değişikliği benimsenerek teklif kanunlaştırılmıştır.

Maddede düzenlenen izin yetkisi bizzat Adalet Bakanına tanınan

ve idare hukuk anlamında Bakanlığın diğer ast kademelerine devre-

dilemeyen bir yetkidir. Çünkü kanun soruşturma yapılmasını Adalet

Bakanlığının değil bizzat Adalet Bakanının iznine bağlamıştır.

23

Mül-

ga Türk Ceza Kanununun 160’ıncı maddesinde ise takibat yani soruş-

turma izni tam aksine Adalet Bakanının değil Adalet Bakanlığının iz-

nine tabi kılınmıştı. Yetki devrine açık olan bu düzenleme, ülke yararı

21

Prof. Dr. R. Cengiz Derdiman, “TCK’ nunun 301. Maddesindeki Değişikliğin

Hukukî ve Siyasî Sonuçları”

Paradoks e-Dergi

, Yıl:5, Sayı:1 Ocak-2009, s.12 http://

www.paradoks.org/?

menu=pages&p=issue_details&id=3 ET: 21/01/2013

22

5237 sayılı TCK’nın 301’inci maddesinde değişiklik yapan 5759 sayılı Kanunun

TBMM Adalet Komisyonu raporu sıra saysı:215, s.12 ve 17

http://www.tbmm

.

gov.tr/sirasayi/donem23/yil01/ss215.pdf ET: 21/01/2013

23

2992 sayılı Adalet Bakanlığı Teşkilat Kanununun “Yetki devri” başlıklı 31’inci

maddesi: Bakan, Müsteşar ve her kademedeki Bakanlık ve kuruluş yöneticileri, sı-

nırlarını açıkca belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını astlarına devredebilir.

Anayasa ve kanunlarda Bakan ve Müsteşar tarafından münhasıran kullanılması

öngörülen yetkiler devredilemez. Yetki devri, yetki devreden amirin sorumlulu-

ğunu kaldırmaz.