Background Image
Previous Page  225 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 225 / 505 Next Page
Page Background

Vatansızlığın Azaltılmasına Dair BM Sözleşmesi (1961) Karşısında Türk Vatandaşlığı Kanunu

224

kümleri, çifte ya da çok uyrukluğa sahip olmayan kişiler bakımından

vatansızlık sonucunu doğurabilir. Sonradan ortaya çıkan vatansızlık

hallerinin bir nedeni de arazi terk ve ilhakıdır.

8

Vatansızlık, gerek kişinin kendisi, gerekse kişinin bulunduğu

ülke açısından çeşitli sakıncalar doğurur.

9

“Uyrukluktan yoksun bir

kişi, bulunduğu ülkede, toplumun ve devletin sağladığı olanaklar-

dan yararlanacak, ama ne bulunduğu ülkenin devletine, ne de başka

bir devlete karşı uyrukluğun yükümlülükleriyle bağlı olacaktır.”

10

Vatansız kişiler, diplomatik himayesinden yararlanabilecekleri bir

devletten yoksundur.

11

Ayrıca yasa çatışması (kanunlar ihtilâfı) hu-

kukunda, kişinin millî hukukunun (ulusal yasasının) uygulandığı

hallerde vatansızlık hukukî sorunlara sebebiyet verebilmektedir.

12

Öte yandan, vatansız kişi, bir ülkede ikamet etme, çalışma gibi ko-

nularda da diğer yabancılara oranla daha fazla güçlükle karşılaşabi-

8

Birleşmiş Milletler Milletlerarası Hukuk Komisyonu tarafından hazırlanan ilke

kararları arasında, terk eden devletin vatandaşı olan kişilerin, o devletin vatan-

daşlığını hangi yolla kazandığına bakılmaksızın terk eden ya da ilhak eden dev-

letlerden en az birinin vatandaşlığına hakkı olduğu esası benimsenmiştir (m. 1).

Ayrıca terk eden devletin vatandaşları geçici de olsa vatansız kalmamalıdır (m.

4). İlkelerde ayrıca vatansızlığı önlemek amacıyla seçme hakkının kullanılmasına

izin verilmiştir (m. 5 ve m. 7). İlkeler için bkz. Resolution Adopted by General

Assembly 30.1.2001, A/RES/55/153,

<http://www.unhcr.org/42bc068d2.pdf

> ,

(30.5.2013). İnceleme konumuz olan Sözleşme’de de, arazi terk ve ilhakı sonunda

ortaya çıkan vatansızlık hallerine yönelik bir hüküm de mevcuttur (m. 10). Bu

hükmün ilk fıkrasına göre, “Sözleşme’ye taraf devletler arasındaki toprak devri

ile sonuçlanan antlaşmalar, hiç kimsenin bu devir nedeniyle vatansız kalmama-

sını sağlamak amacıyla gerekli hükümleri kapsamalıdır”. Bu hükümde, ayrıca,

“kendisine toprak devredilen ya da başka yollarla toprak elde eden Sözleşme’ye

taraf devletin, bu devir ya da elde etme sonucunda vatansız kalma durumunda

olan kişilere vatandaşlık hakkı vereceği düzenlenmiştir” (m. 10/2).

9

Aybay, (Vatandaşlık), s. 61; Doğan, s.42.

10

Aybay, (Vatandaşlık), s. 61. Örneğin yalnızca vatandaşlara özgülenmiş olan as-

kerlik veya olağanüstü hal ilanında getirilen çalışma yükümlülükleri bakımından

bu durumla karşılaşılabilir. Vatansız kişilerin bulunduğu ülkenin makamlarınca

sınırdışı edilmesi de sorun yaratacaktır. Çünkü bu kişiler “vatandaş sınırdışı edil-

mez” kuralından yararlanamayacaklardır. Vatansızların sınırdışı edileceği ülke-

nin belirlenmesi de zordur. Uluslararası hukukta kabul edilen devletlerin “uyru-

ğu ülkeye kabul yükümlülüğü”, bu kişiler bakımından uygulanamayacaktır. Zira

hiçbir devlet vatansız kişiyi ülkesine kabul etmek zorunda değildir.

11

Aybay, (Vatandaşlık), s. 62; Güngör, (Tâbiiyet), s.22; Turhan/Tanrıbilir, s. 29; Do-

ğan, s.42.

12

Vatansız kişiler hakkında ulusal yasaları bulunmadığı için “yerleşim yeri” , “mu-

tad mesken” veya dava tarihinde bulunulan yer gibi başka irtibat noktaları kabul

edilmektedir. Örneğin MÖHUK m. 4/a. Bu konuda geniş bilgi için Nomer, s.38;

Güngör, (Tâbiiyet), s.22.