

TBB Dergisi 2013 (107)
Nimet ÖZBEK HADİMOĞLU / Barış TEKSOY
225
lir. Ayrıca, kimlik kartı, pasaport
13
gibi belgeleri edinmesi zordur. Bu
nedenlerle, Birleşmiş Milletler
14
ve Avrupa Konseyi bünyesinde ha-
zırlanan çeşitli düzenlemelerle
15
vatansızlık halleri azaltılmaya veya
önlenmeye çalışılmaktadır.
II. VATANSIZLIK KONULU MİLLETLERARASI
SÖZLEŞMELER BAĞLAMINDA VATANSIZLIĞIN
AZALTILMASINA DAİR SÖZLEŞME
Çeşitli tarihlerde imzalanan sözleşmeler ile bir yandan vatansızlık
azaltılmaya, diğer yandan vatansızların hukukî statüleri güçlendiril-
meye çalışılmaktadır. Birleşmiş Milletler, vatansızlığı kaldırmak için
iki yol izlemiştir. Birincisi, Ekonomik ve Sosyal Konsey tarafından ka-
13
Pasaport kural olarak kişinin uyrukluk bağıyla bağlı olduğu devlet tarafından va-
tandaşlarına verilmekle birlikte, Pasaport Kanunu’nda (15.7.1950 tarih ve 5682 SK,
RG, 24.7.1950, 7564) yabancılara mahsus damgalı pasaportların Türk yetkili ma-
kamlarınca da verilebileceği düzenlenmiştir. Bu hükme göre “Tabiiyetsiz bulunan
veya tabiiyet durumlarının muntazam bulunmaması hasebiyle ikamet ve seyahat-
leri bakımından fiilen tabiiyetsizlere tatbik edilen muamelelere tabi tutulmasında
İçişleri Bakanlığınca zaruret görülen kimselere icabında mezkür Bakanlığın alaca-
ğı kararla “yabancılara mahsus” damgasını taşıyan ve Türk vatandaşlığını iktisap
bakımından her hangi bir manayı veya hamili lehine her hangi bir hak iktisabını
tazammun etmiyen bir pasaport verilir” (m. 18). Pasaport Kanunu’nun bu hük-
mü Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu (4.4.2013 tarih ve 6458 SK, RG,
11.4.2013, 28615) ile yürürlükten kaldırılacak hükümler arasında değildir. Anılan
Kanun’da vatansızlar, vatansız kişi kimlik belgesi almakla yükümlü kılınmıştır
(m. 50). Bu hüküm, Kanun’un yayımı tarihinden bir yıl sonra yürürlüğe girecek
olan hükümler arasında yer almaktadır.
14
Birleşmiş Milletler bünyesinde vatansızlığa ilişkin çeşitli sözleşmeler bulunmak-
tadır. Bu konuda bkz. Başlık (II).
15
Avrupa Konseyi bünyesinde hazırlanmış olan Devlet Halefiyeti Halinde Vatansız-
lığın Önlenmesi Sözleşmesi’nde [Council of Europe Convention on the Avoidance
of Statelesness in Relation to State Succession, Strasbourg 2006, Sözleşme’nin İngi-
lizce metni için bkz.
<http://conventions.coe.int/Treaty/en/Treaties/Html/200.
htm>, (30.5.2013)] terk ve ilhak sonucu vatansız kalacak kişilere ilişkin hüküm-
ler bulunmaktadır (m. 5/1-a, m. 5/1-b, m.6 ve m. 9). Hükümlerin Türkçe çeviri-
si için Güngör, (Tâbiiyet), s. 36-37, dn.153. Avrupa Konseyi Avrupa Vatandaşlık
Sözleşmesi’nde her taraf devletin uyrukluğa ilişkin kuralları arasında “vatansız-
lıktan kaçınılmalıdır” ilkesi yer almaktadır (m. 4/1-b). Sözleşme’nin İngilizce met-
ni için bkz.
<http://conventions.coe.int/Treaty/en/Treaties/Html/166.htm>,
(30.5. 2013); Sözleşmenin Türkçe metni için bkz. Aybay, (Vatandaşlık), s. 449-461.
Sözleşme hakkında ayrıntılı inceleme için bkz. Güngör, G.: “Avrupa Vatandaşlık
Sözleşmesi’,
MHB, Yılmaz Altuğ’a Armağan Özel Sayısı
, İstanbul 1997-1998, Y. 17-
18, S. 1-2, s. 229-250, (AVS); Tanrıbilir, F. B.: “Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesi ve
Türk Hukuku”,
MHB, Prof. Dr. Ergin Nomer’e Armağan
, İstanbul 2002, Y. 22, S. 2,
s.791-818.