

TBB Dergisi 2013 (107)
Tunay KÖKSAL
335
belirtilen süre geçince tahkime gidilemez. Bu türden zorunluluk ifa-
de eden beyanlar taşımayan uzlaştırma klozlarının atlanarak tahkime
gidilmesi, tahkim şartının geçerliliğini etkilemez. Genel olarak, taraf-
lardan birinin (davacının) sözleşmedeki uzlaştırma safhasını tüketme-
den davasını hakemde veya mahkemede açması, uzlaştırıcı tarafından
verilecek karara peşinen uyulmayacağı anlamına gelir ki; bu zımnen
uzlaştırma prosedürünün başarısızlıkla sonuçlandığı şeklinde yorum-
lanabilir” (Şanlı, a.g.e.,s.376).
“Günümüzde uluslararası ekonomik ve ticari uyuşmazlıkların çö-
zümüne katkıda bulunmak amacıyla çok sayıda resmi, yarı resmi veya
özel kurum, kurumsal uzlaştırma hizmeti sunmaktadır. Bu kurumsal
uzlaştırma hizmetlerinden başlıcalarını sunan kuruluşlar şunlardır:
ICC (International Chamber of Commerce), UNCITRAL(United Na-
tions Commission on International Trade Law), ICSID (International
Centre for Settlement of Investment Disputes), AAA (American Ar-
bitration Association), RCIA (The Regional Centre for International
Arbitration/Malesia), CIA (The Chartered Institute of Arbitrators/
London), CEDR (The Centre for Dispute Resolution/London), The
British Academy of Experts/London, The Society of Construction
Arbitrators/London, The Australian Dispute Center, The Australian
Commercial Dispute Centre, The British Columbia International Com-
mercial Arbitration Centre/Los Angeles-USA, The Hong Kong Inter-
national Arbitration Centre, The Japan Commercial Arbitration Cent-
re, The Korean Commercial Arbitration Board, NAI (The Netherlands
Arbitrage Institute), Zurich Chamber of Commerce, İTO (İstanbul Ti-
caret Odası)” (Şanlı, a.g.e.,s.377).
“Uluslararası ticaret uygulamasında en çok kullanılan kurumsal
uzlaştırma prosedürleri; MTO, UNCITRAL, ICSID ve FIDIC tarafın-
dan yürütülen uzlaştırma faaliyetleridir” (Şanlı, a.g.e.,s.377).
a. ICC Uzlaştırma Kuralları
“MTO’nun uzlaştırmayı düzenleyen kuralları, 1.1.1998’de yürür-
lüğe konulmuştur (bkz. Guide to ICC Arbitration, ICC Publishing,
S.A., Paris, 1994). Ancak MTO’nun 1 Temmuz 2001 tarihi itibariyle yü-
rürlüğe giren 809 numaralı Broşüründeki “Uyuşmazlıkların Dostane
Halli Kuralları”, MTO Uzlaştırma Kurallarının yerini aldığından; bu-