Background Image
Previous Page  339 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 339 / 505 Next Page
Page Background

Uluslararası İnşaat ve İş Ortaklığı Sözleşmelerinden Kaynaklanan Uyuşmazlıkların ...

338

sedürü başarısızlıkla sonuçlanırsa, Komisyon uzlaşmanın sağlanama-

dığını bir rapora bağlayıp yayınlatabilir” (Şanlı, a.g.e.,s.381).

“ICSIDKurallarına göre uzlaştırma prosedürü başarılı olup taraflar

arasında bir anlaşma sağlandığında, Uzlaştırma Komisyonu raporuna

bağlanan nihai metin, sonuç itibariyle bir anlaşmadır. Ancak bu an-

laşmanın, hakem kararları gibi akit ülkelerde tenfizen icrası mümkün

değildir. Taraflardan birinin, uzlaştırma prosedürü sonucunda varılan

bir anlaşmaya sonradan uymaması sebebiyle uyuşmazlığın tahkime

veya mahkemeye götürülmesi halinde, bu anlaşma taraflar açısından

bağlayıcı bir sözleşme niteliği taşıyacaktır” (Şanlı, a.g.e.,s.382).

d. FIDIC Uzlaştırma Kuralları

“Günümüzde hemen hemen bütün ülkelerde yeni ve yüksek tek-

nolojileri, ihtisası ve büyük mali kaynakları gerektiren sınai, ticari

veya turistik tesislerin ve altyapı tesislerinin inşası için uluslararası

ihalelere çıkılmaktadır. Yatırım anlaşmaları olarak nitelendirilebilecek

anahtar teslimi proje sözleşmeleri, diğer bir deyişle otoyol, demiryo-

lu, liman, havaalanı, metro, atıksu artıma tesisi, baraj, sınai tesis ve

benzeri yatırımların inşasına ilişkin sözleşmelerin düzenlenmesinde

FIDIC’in standart sözleşmelerinden önemli ölçüde yararlanıldığından

daha önceki bölümde bahsetmiştik. Günümüzde uluslararası yatırım

sözleşmelerinin yaklaşık yüzde 30’unda FIDIC kurallarının kullanıldı-

ğı bilinmektedir. Dünya Bankası, borç vererek veya doğrudan finanse

ettiği projelerin inşasında taraflara FIDIC Kurallarını önermektedir”

(Şanlı, a.g.e.,s.383; ayrıca bkz. Dumont, H.A.: The FIDIC Conditions

and Civil Law, ICLR (1988), p.43 vd).

“MTO ve FIDIC işbirliği içerisinde, FIDIC Sözleşmelerinden do-

ğan tahkim davaları için özel bir tahkim kodu hazırlamaktadırlar. Ha-

lihazırda hazırlık aşamasında olan bu kodun amacı, FIDIC sözleşme-

lerinden doğacak sorunların MTO tahkimi ile etkin biçimde çözüme

kavuşturulmasını sağlamaktır” (Şanlı, a.g.e.,s.383).

“FIDIC Genel Şartnamesinin (1987 baskı) 67’nci maddesine göre,

inşaat sözleşmesinden doğan bir uyuşmazlık ister teknik ister hukuki

konulara ilişkin olsun, tahkim prosedüründen önce mühendise havale

edecektir. Mühendisinin kararı, tipik bir ihtiyari uzlaştırma kararıdır.

Ancak, bu karara karşı 70 gün içinde itiraz edilmediğinde, mühendis