Background Image
Previous Page  46 / 505 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 46 / 505 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (107)

Esra KATIMAN

45

şeklinde görüş bildirdiği kararının, bu çerçevede, başvurucuları yanılt-

maması gerekir. Sözü geçen kararda, Anayasa Mahkemesi “

zaman ba-

kımından yetki

” (

ratione temporis

) yönünden yaptığı incelemede, Askeri

İdare Mahkemesi’nin 19/9/2012 tarihli red kararının 28/9/2012 tari-

hinde başvurucuya tebliğ edilmesini süre hesabında esas almamıştır.

Bu durum, yukarıda alınan AİHM içtihadı ile bir çelişki yaratmamak-

tadır. Zira burada yapılan inceleme, bireysel başvuru yapabilmek için

öngörülen otuz günlük başvuru süresinin hangi anda başlayacağına

ilişkin değildir ve bu nedenle de tebliğ tarihinin bir önemi yoktur. Bu-

rada sözkonusu olan, kanunun (anayasal bireysel başvuru yolunun)

zaman yönünden uygulanmasıdır ki, bu durum AİHS’nin zaman yö-

nünden uygulanmasına benzer özellikler taşır.

Başvuru süreleri konusundaki uygulamaların hakkın özüne doku-

nabileceğine ilişkin durumu ise bir örnekle açıklamak uygun olacaktır.

Çek Cumhuriyeti Anayasa Mahkemesi’nin esasa girmeden red etmiş

olduğu bir davanın değerlendirildiği bir başvuruda, AİHM, Anayasa

Mahkemesi’ne başvuru süresi ile ilgili iç hukuk kurallarındaki belirsiz-

liklerin, “mahkemeye erişim hakkı“ ile “şekli başvuru şartlarına say-

gı“ gösterilmesi konusundaki haklı kaygı arasındaki dengeyi bozarak,

başvuruculara orantısız bir yük getirmek suretiyle, başvuru hakkının

özüne dokunduğu saptamasında bulunmuştur. Tanınan kanun yolları-

nı tamamen tüketmek ile, Anayasa Mahkemesine kanunla tanınan süre

içinde başvuruda bulunmak zorunluluğu arasında sıkışıp kalan bir

başvurucunun yapmış olduğu seçim nedeniyle hak kaybına uğraması

hukuka uygun bulunmamıştır

83

. Mahkeme tüm bu başvurularda, Çek

Cumhuriyeti Anayasa Mahkemesi’nin uygulamış olduğu anayasal bi-

reysel başvuru kabul kriterlerini, kanundaki belirsizlik ve başvurucula-

ra orantısız biçimde aşırı yük getirmesi nedenleriyle, anayasal başvuru

yolunda mahkemeye erişim hakkı konusunda 6. Maddenin ihlâl edildi-

ği sonucuna varmıştır

84

. Nitekim, AİHM’nin ihlâl kararları üzerine Çek

Cumhuriyeti Anayasa Mahkemesi uygulamasını değiştirmiştir

85

.

83

Zvolský et Zvolská/Çek Cumhuriyeti,

46129/99

, §§ 18-36, CEDH 2002‑IX. Konu ile

ilgili ayrıca, bkz.

Zborovský /Slovakya

, n°

14325/08

, 23 Kasım 2012 ;

Běleš ve diğerleri/

Çek Cumhuriyeti

,

n

o

 47273/99

, 12 Kasım 2002.

84

Běleš ve diğerleri/Çek Cumhuriyeti

, n°

47273/99

, CEDH 2002‑IX ;

Zvolský et Zvolská/

Çek Cumhuriyeti,

46129/99

, (

op.cit

.) 

85

Drahorád ve Drahorádová/Çek Cumhuriyeti

,

Requête no

10254/03

,

20 Mart 2008.