

Bir İç Hukuk Yolu Olarak Bireysel Başvuru ve Etkinliği Sorunu
46
Ulusal düzeyde ilgililere açık olan kanun yolları çeşitlilik gösterir.
Bir konuda açık olan anayasal başvuru yolu bir diğer konu da ilgili-
ye açık olmayabilir. Fakat bu bu durum bu konuların her ikisinin de
AİHM önüne götürülmesini engellemez. Ancak bir tarafta, bir iddia
ile ilgili olarak anayasal başvuru yolunu tüketme zorunluluğu varken,
bir diğer yandan, bir başka iddia ile ilgili bireysel başvuru yolu açık
olmadığından, 6 aylık süre nedeniyle, AİHM’ye başvurma gerekliliği
aynı anda aynı prosedür içinde kendini gösterebilir. Örneğin, Mahke-
me, mülkiyet hakkında anayasal başvuru yolunun kapalı olması, buna
karşılık adil yargılıanma ve ayrımcılığa tabi tutulma hakları için bu yo-
lun açık olması karşısında, başvurucudan AIHM’ye iki ayrı tarihte baş-
vurmasını istemeyi, başvuruya esas şikayetler içiçe iken ve 14. Madde
ayrı değerlendirilemeyecek iken (ayrımcılık yasağı ancak garanti edi-
len bir başka hakla birlikte öne sürelebilir), altı ay kuralının hesabında
çok fazla şekilci bir yorum olarak değerlendirmiştir. Şikayetlerin tama-
mının değerlendirilmesini 6 ay hesabının başlangıcı noktasını tespitte
Sözleşme’nin ruhuna ve amacına daha uygun bulmuştur
86
.
Sonuç : Teorik olarak, bireysel başvuru sistemi içinde, Anayasa
Mahkemesi’nin konu yönünden yetkisi ile AİHM’nin konu yönünden
yetkisinin aynı olduğunun kabulü gerekmektedir. Bu nedenle, AİHM
içtihatlarının türk hukukunda dikkatle izlenmesi ve zengin birikimin-
den özünmesi yoluyla fayda sağlanması artık Anayasa Mahkemesi’nin
ödevleri arasına girmiştir. Anayasa Mahkemesinin bu durumu,
Fransa’da olduğu gibi, değişik düzeydeki yargı organları arasında
görev çekişmesi yaratan bir olgu olarak değerlendirmemesi, doğru-
dan AİHS’ni uygulamamakla birlikte, anayasal denetim içinde AİHM
içtihatlarına yer açan, açıkça atıf yapan portekiz, ispanyol, italyan ve
alman anayasa mahkemeleri örnekleri arasında yerini alması uygun
olacaktır. Ancak, denetimin açık bir biçimde etkin olması her şeyden
önce biricik şarttır. Bunun için ise, temel hakların korunması alanında,
AİHM içtihatlarının atıf yapılacak ölçüde bilinmesi, ancak bu içtihatla-
rın özümsenerek uygulanması ile bir arada olduğunda bir anlam ifade
eder. Son olarak belirtmek gerekir ki, ulusal yargı organları ve hukuk-
çular için Anayasa Mahkemesi’nin içtihatlarının, avrupa içtihatlarına
göre daha kolay erişilebilir niteliği vardır ve bu durum temel hak ve
özgürlüklerin gelişimine doğrudan etki edecek önemli bir noktadır.
86
Arcadio Fernandez-Molina Gonzalez/İspanya ve diğer 369 kişi
, 8 Ekim 2002.