

Kamu Yönetiminde Bir İlk; ÇED Raporu Uygulaması İle İşlem Üretme Sürecine ...
66
lenen (f) bendini iptal eden 27.09.2012 günlü ve E:2012/6, K:2012/131
sayılı kararında “
Devlet ya da diğer kamu tüzel kişileri tarafından ya da
bunların gözetim ve denetimleri altında, genel ve ortak gereksinimleri karşı-
lamak, kamu yararını ya da çıkarını sağlamak için yapılan ve topluma sunul-
muş bulunan sürekli ve düzenli etkinlikler olarak tanımlanan kamu hizmeti-
nin, kamu hukukunun genel ilkeleri gereğince, doğrudan idarenin kuruluş ve
kurumları eliyle, kamusal yönetim biçimine göre yürütülmesi asıl ve olağan-
dır.”
gerekçesine yer verilmiştir.
6
5-2- Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu Kararı
Davacı şirkete 2872 sayılı Çevre Kanunu uyarınca idari para ce-
zası verilmesine ilişkin Edirne Valiliği işleminin iptali istemiyle açı-
lan davada Edirne İdare Mahkemesi 06.07.1995 günlü ve E:1995/560,
K:1995/588 sayılı kararı ile işlemi yetki yönünden hukuka aykırı bu-
larak iptal etmiş ve bu işlemin Kaymakamlıkça tesis olması gerektiği
vurgulanmıştır.
Edirne İdare Mahkemesi kararı Danıştay Altıncı Dairesinin
12.05.1994 günlü ve E:1993/873, K: 1994/327 sayılı kararı ile bozulmuş
olup, idare mahkemesince bozma kararına uyulmayarak ısrar edilme-
si üzerine Danıştay İdari Dava Daireleri Genel Kurulu’nun 01.03.1996
günlü ve E:1995/603, K:1996/110 sayılı kararında Valilik yetkili görü-
lerek ısrar kararı bozulurken kararda yer verilen
“…Bütün vatandaşla-
rın ortak varlığı olduğu 2872 sayılı Kanunun 1.maddesinde açıkça belirtilen
çevrenin, korunması ve kirletilmesinin önlenmesi konusunda aynı kanunun
3. ve 30. maddeleriyle bütün vatandaşların gerçek ve tüzel kişilerin duyarlı
olmaya çağrıldığı, görevli kılındığı ve alınacak önlemlere uymakla yükümlü
tutulduğu göz önünde bulundurulduğundan ve ayrıca 30. maddedeki ifade-
siyle, çevreyi kirleten veya bozan bir faaliyetten zarar gören veya haberdar
olan gerçek ve tüzel kişilerin idari makamlara başvurarak bu faaliyetlerin
durdurulmasını isteyebileceklerinin hükme bağlandığı bir konuda, il sınırları
içinde mahallin en büyük mülki amiri olan valinin bu ilin bir ilçesinde yet-
kisiz olduğunu öne sürmek Çevre Kanununa uyun görülmediği gibi çevreye
zararlı faaliyeti tesbit eden idari birimin valilik olması durumunda idari para
cezasının da valilikçe verilmesi gerektiği kuşkusuzdur.”
gerekçesiyle çevre
konusunda vatandaşların ve özellikle, ilgili çevrede yaşayan insanların
6
Resmi Gazete, 13 Şubat 2013 günlü ve 28558 sayılı