Background Image
Previous Page  172 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 172 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Mustafa Bayram MISIR

171

değil, toplum olarak yaşamanın yalın haline değil, açıkça bir “siyasal

birliğe”, yeni bir “türdeşleştirmeye ve dışlamaya”, en iyi ihtimalle yeni

bir “toplumsal sözleşmeye” çağrıdır. Bu da, niyetlerden bağımsız ola-

rak, egemenlik ideolojisinin yeniden üretilmesi demektir.

Komünist hipoteze bağlanan kamu hizmeti perspektifi

ise, yüzünü devle-

tin

derhal

aşılmasına döner, artık evinde oturan bu somut insanın evin-

den çıkmasına karar veren yargıcın ve bu kararı uygulayan polisin hak

ihlali yapan -bireysel mülkiyetini gerçekleştiren yurttaş karşısında-

yet-

kisiz

kamusal ajanlar olduğunu söyler. Burada sözün hükmü olmadı-

ğı, kapitalist devletin en demokratik olanında bile işleyen, hukuk de-

ğil güç ideolojisine bağlı yasa adlı metinler olduğu için, elbette bu yasa

adlı metinler değişmeden somut insan için somut bir kazanımdan söz

edilemez. Ama somut insanın mücadeleleri yönünden daha büyük bir

kazanım bizi bekler: Somut insanın somut çıkarları için devleti ve kamu

hukukunu yalın bir şekilde düşünmenin koşullarına ulaşmış oluruz.

Bu yalın düşünmeden çıkan sonuç,

kamu hukukunun devlete karşı ko-

numlanmış olmasıdır

. Komünist hipotezden bakıldığında kamu hizmeti

temeline dayanan kamu hukuku devlete değil aşılmasına/ sönümlen-

mesine, daha doğru deyişle harekete/ temel norma bağlanır; bu, huku-

kun mevcut haliyle aşılması ama paylaşımın ve eşitliğin komününün

halkı, nicel büyüme yarışından nitel olarak farklı bir ekolojik gelişme,

özgün bileşimi her kadını ve her erkeği tekilliği türün zenginleşmesi-

ne katkıda bulunan eşsiz bir varlık haline getiren ihtiyaçların gelişmesi

ve farklılaşması, iktidarın paylaşılması, bencil hesabın ve genelleşmiş

rekabetin karşısına çıkarılabilecek dayanışma, insanlığın doğal ve kül-

türel ortak mallarının savunulması, genelleşmiş başkalarının sırtından

geçinmeye ve dünyanın özelleştirilmesine karşı hizmetlerden temel ih-

tiyaç maddelerine kadar bir bedelsizlik (metalaştırmadan arındırma)

alanının genişletilmesi, özcesi komünist hipotezden doğan talepler

doğrultusunda iradelerin eşitlenmesi demektir (Bensaïd, 2010: 66-68).

Komünist hipoteze bağlanmış kamu hukuku perspektifinin, irade-

lerin eşitlenmesinin kabulü ile doğan sonuçlarından biri, her düzeyde

özyönetimi

derhal

çağırmasıdır. Kamu hukuku kuramlarında, genel-

likle kaynağı önemsenmeyen -ya da başka bir yasa sayılan- yasalar ve

bu yasaların yarattığı statüler vardır. Duguitci perspektifin,

yetkisiz

ka-

musal ajanlara karşı -bu ajan bir bireysel iradeden başka bir şey sayıl-

mamakla birlikte- bu yasal statüler dışında bir önlem önermediği, güç