Background Image
Previous Page  204 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 204 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Arzu BEŞİRİ

203

Güvenlik Konseyi’nin B.M. Şartı’nın 7. Bölümünde tanınan

124

ba-

rışın tehdidi, bozulması ve saldırı eylemi gerçekleştirilmesi durumun-

da, bu bölümde tanınan yetkileri çerçevesinde alacağı özel nitelikli bir

kararla Uluslararası Ceza Mahkemesi’nin yargı yetkisini kullanması

için yapacağı başvuru geçerli olacaktır. Yalnız bu başvurunun geçer-

li olabilmesi için Güvenlik Konseyi daimi üyelerinin kararı veto et-

memesi gerekmektedir. Örneğin; Konsey’in daimi üyelerinden olan

Çin’in istememesi üzerine herhangi bir olayın, Güvenlik Konseyi ka-

rarı ile Uluslararası Ceza Mahkemesi’nin önüne getirilmesi mümkün

değildir.

Güvenlik Konseyi’nin bir veya daha fazla uluslararası suçun işlen-

miş olabileceği bir durumda var olan durumu iddia makamına gön-

derme ve böylece savcılığı harekete geçirme hakkına sahip olduğunu

söylemiştik. Bununla beraber Güvenlik Konseyi’ne tanınan ve uzatıla-

bilen 12 aylık sürede soruşturmaların veya ceza kovuşturmalarının er-

telenmesini isteme hakkı vardır. Koşullar değişmediği takdirde karar

yenilenebilir.

125

A.B.D., Bosna-Hersek’te Barış Gücü operasyonlarında görev alan

A.B.D. askerlerinin Uluslararası Ceza Mahkemesi’nin yargı yetkisine

girmeyeceğine dair bir karar alınmasını istemiştir. Eğer istediği yapıl-

mazsa bundan böyle B.M. operasyonlarında yer almayacağı ve Bosna-

Hersek’teki Barış Gücü operasyonunu veto edeceği tehdidinde bulun-

muştur. Diğer devletler A.B.D.’nin tavrını eleştirmişler fakat A.B.D.’nin

Bosna-Hersek’teki Barış Gücü operasyonunun süresinin uzatılmasını

veto etmesi üzerine A.B.D.’nin bu isteğini kabul etmişlerdir.

126

Güvenlik Konseyi’nin gerektiği takdirde, yetkisini kullanarak al-

dırdığı zorlayıcı önlemlere uyulması için N.A.T.O.’dan yararlanabile-

ceği hususu Uluslararası Adalet Divanı’nın 1986’da Nikaragua’da ki

Askeri ve Yarı Askeri Faaliyetler Davası’nda göz önüne aldığı barışçıl

yöntemin yetersiz kalması yada bu yöntemin sonuçsuz kalacağının

anlaşılması hükmüne dayandırılmaktadır.

127

124

Muzaffer Yasin Aslan, “

Uluslararası Ceza Divanı ve Türkiye’ye Etkileri”

, A.Ü.H.F.D.,

2007, C. 56, S. 4, s. 65; Bilgi için bkz.

http://www.belgenet.com/arsiv/sozlesme/

B.M.sarti-07.html (Çevrimiçi; 04.01.2010).

125

Eser, s. 23.

126

Tezcan / Erdem / Önok, s. 370.

127

Zeynep Manavoğlu, “NATO’ nun

Kosova’ ya Müdahalesinin Uluslararası Hukuk Açı-

sından Geçerliliği

”, Uluslararası Hukuk ve Politika Dergisi, C. 4, S. 14, s. 33, 35.