Background Image
Previous Page  235 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 235 / 417 Next Page
Page Background

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...

234

Ayrıca, Mahkeme, Sözleşmenin anılan hükmüyle etkili başvuru

hakkına ilişkin 13. maddesini

77

birlikte ele aldığı sınır dışı etmeye iliş-

kin çeşitli uyuşmazlıklarda, “…

işkence veya kötü muamele riskinin ger-

çekleşmesi durumunda meydana gelecek zararın geri dönülemez niteliği ile

Mahkemenin 3. maddeye verdiği önem sebebiyle, 13. maddede yer alan etkili

başvuru yolu kavramının ilgilinin söz konusu ülkeye sınır dışı edilmesi du-

rumunda 3. maddeye aykırı bir muameleye maruz kalacağı konusunda gerçek

bir riskin bulunduğuna inanmayı gerektiren esaslı sebeplerin varlığına ilişkin

iddiasının bağımsız ve titiz bir incelemeyi … gerektirdiğini

” vurgulamış-

tır

78

. Mahkeme 2009 yılında karara bağladığı

Abdolkhani ve Karimnia v.

Turkey

davasında, başvuranların Irak veya İran’a geri gönderilmeleri

durumunda kötü muameleyle karşılaşacaklarına dair ciddî iddialarıy-

la ilgili olarak Türk idarî ve yargı makamlarınca herhangi bir cevap

verilmediği ve bu anlamda Sözleşmenin 13. maddesinin gerektirdiği

şekilde titiz bir incelemeden bahsedilemeyeceği kanısına varmıştır

79

.

Bu sebeple, YUKK’nın anılan hükmünün AİHM’nin söz konusu yoru-

mu da dikkate alınarak uygulanması gerekmektedir

80

.

Diğer yandan, 54. maddedeki düzenlemenin Mültecilerin Hukukî

Durumuna Dair Sözleşmenin 33. maddesinde mültecinin veya sığın-

macının ırkı, dini, vatandaşlığı, sosyal bir gruba aidiyeti veya siyasî

düşünceleri sebebiyle hayat ve hürriyetinin tehdit edileceği ülkelerin

hudutlarından sınır dışı edilemeyeceğine ilişkin “

non-refoulement

77

Sözleşmenin anılan hükmü uyarınca, bu Sözleşmede tanınmış olan hak ve özgür-

lükleri ihlal edilen herkes, söz konusu ihlal resmî bir hizmetin ifası için davranan

kişiler tarafından gerçekleştirilmiş olsa dahi, ulusal bir merci önünde etkili bir

yola başvurma hakkına sahiptir.

78

Abdolkhani ve Karimnia v. Turkey

, para. 108. Mahkemenin söz konusu yorumu hak-

kında bkz. ERKEM, s. 4. Mahkemenin aynı yöndeki yorumu için ayrıca bkz.

Jabari

v. Turkey

, para. 50;

Gebremedhin [Gaberamadhien] v. France

, No. 25389/ 05, para.

66;

Shamayev and Others v. Georgia and Russia,

No. 36378/0, para. 460;

Olaechea

Cahuas v. Spain,

No.24668/03, para. 35;

Salah Sheekh v. The Netherlands,

No. 1948/

04, para. 154. Etkili başvuru yolunun varlığı bakımından söz konusu kararlarda

Mahkemece zikredilen bir başka şart, başvuru yolunun otomatik olarak durduru-

cu etkisinin olması gerektiğidir. Bu şart aşağıda (IV- Sınır Dışı Kararlarına Karşı

Yargı Yolu) başlığı altında değerlendirilmiştir.

79

Abdolkhani ve Karimnia v. Turkey

, para. 113. Söz konusu kararın değerlendirmesi ve

Türkçe tercümesi için bkz. EKŞİ, N.: Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Abdolkha-

ni ve Karimnia- Türkiye Davası, İstanbul 2010, s. 68 vd., s. 133 vd.

80

YUKK’nın anılan hükmünün AİHM tarafından vurgulandığı şekilde bağımsız ve

titiz bir incelemenin yapılmasına ilişkin yeterli düzenleme içermemesi sebebiyle

eleştirisi hakkında bkz. ERKEM, s. 11.