Background Image
Previous Page  238 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 238 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK

237

yasaklanan toplu sınır dışı etme yasağına ilişkin bir düzenlemeye yer

verilmemiş olmasıdır

87

.

III. Sınır Dışı Etme Usûlü

A. Sınır Dışı Kararını Vermeye Yetkili Makam ve Kararın

Biçimi

YUKK’da sınır dışı etme kararınınvaliliklerce alınacağı hükme bağ-

lanmıştır. Valilikler, böyle bir kararı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü’nün

talimatı üzerine veya resen alabilir (m. 53(1))

88

. Buna göre, sınır dışı

etme kararı verme hususunda tek yetkili makam valiliklerdir.

Sınır dışı kararına ilişkin ilk usûlî şart, kararın yazılı olması zo-

runluluğudur. Kanunun 53. maddesinin 2. fıkrasında sınır dışı etme

kararının, gerekçeleriyle birlikte hakkında sınır dışı etme kararı alınan

yabancıya veya yasal temsilcisine ya da avukatına “

tebliğ edileceği

” hü-

küm altına alınmıştır. Hakkında sınır dışı etme kararı alınan yabancı,

bir avukat tarafından temsil edilmiyorsa kendisi veya yasal temsilcisi,

kararın sonucu, itiraz usûlleri ve süreleri hakkında bilgilendirilecektir

(m. 53(2)). Aynı hüküm çerçevesinde sınır dışı etme gerekçelerinin de

ilgiliye bildirilmesi gerekmektedir

89

.

87

Söz konusu eleştiriler için bkz. DARDAĞAN KİBAR, Yabancılar ve Uluslararası

Koruma Kanunu, s. 62.

88

Hatırlanacağı üzere YİSHK’da yer alan sınır dışı sebeplerine dayanarak sınır dışı

kararı vermeye yetkili makam İçişleri Bakanlığı (m. 21(1)) olarak düzenlenmiş ve

Bakanlığın, lüzum göreceği sınır ve sahil illerine memleketin umumî güvenlik ve

nizamı noktasından derhal çıkarılmaları lazımgelen yabancıları istizan etmeden

sınır dışı etmek yetkisi verebileceği kabul edilmiştir (m. 21(2)). PK m. 34 uyarınca

yapılacak sınır dışı işlemleri bakımından ise yetkili makam belirtilmemiştir. An-

cak sınır dışı işlemlerine ilişkin temel düzenlemenin YİSHK olduğundan hareket-

le, doktrinde, PK uyarınca verilecek sınır dışı kararları bakımından da İçişleri Ba-

kanlığının yetkili olması gerektiği ifade edilmişti (ÇİÇEKLİ, s. 175; AYBAY, 155).

TCK’nın 59. maddesinde de işlediği suç nedeniyle hapis cezasına mahkûm edilen

yabancının, koşullu salıverilmeden yararlandıktan ve herhalde cezasının infazı

tamamlandıktan sonra, durumunun, sınır dışı işlemleriyle ilgili olarak değerlen-

dirilmek üzere derhal İçişleri Bakanlığına bildirileceği hüküm altına alınmıştır.

Tâbiiyetsiz veya Türk kültürüne bağlı olmayan yabancı göçebelerin sınır dışı edil-

mesinde de İçişleri Bakanlığı yetkili kabul edilmiştir (YİSHK, m. 21(3)).

89

AİHM

Abdolkhani Karimnia v. Turkey

kararında ilgililere sınır dışı kararının ve söz

konusu kararın gerekçelerinin bildirilmemiş olmasını, Sözleşmenin 13. maddesin-

de güvence altına alınan etkili başvuru hakkına aykırı bulmuştur (para. 116). Mah-

keme sonraki tarihli

Dbouba v. Turkey

(para. 44) ve

M.B. and others v. Turkey

((No:

36009/08), para. 25,40) kararlarında da aynı görüşü benimsemiştir. Konuyla ilgili

olarak bkz. GUILD, E./ MINDERHOUD, P.: The First Decade of EU Migration