Background Image
Previous Page  239 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 239 / 417 Next Page
Page Background

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...

238

Usûle ilişkin bir diğer şart, hakkında sınır dışı kararı verilen ya-

bancıya Türkiye’yi terk edebilmesi için süre tanınmasıdır. YİSHK’nın

19. maddesinde ülkede kalmaları genel güvenliğe, siyasî ve idarî icap-

lara aykırı sayılan yabancıların verilecek “

muayyen bir müddet zarfın-

da

” Türkiye’den çıkmaya davet olunacakları, bu müddet sonunda

Türkiye’yi terk etmeyenlerin sınır dışı edilebilecekleri düzenlenmiş-

tir

90

. Ancak anılan hükümde ilgiliye verilecek sürenin ne kadar ola-

cağına ilişkin herhangi bir açıklık yer almamış, söz konusu sürenin

tespitinde yabancının sağlığı, yabancının bulunduğu nokta ile ula-

şım imkânlarının göz önünde bulundurulduğu belirtilmiştir

91

. Keza

YİSHK ile PK’nın sınır dışı etmeye ilişkin diğer düzenlemelerinde de

süre ile ilgili herhangi bir düzenlemeye yer verilmemiştir.

YUKK ise hakkında sınır dışı etme kararı verilenlere Türkiye’yi

terk edebilmeleri için on beş günden az olmamak üzere otuz güne ka-

dar süre tanınacağını ve söz konusu sürenin sınır dışı etme kararında

belirtileceğini hüküm altına almaktadır (m. 56(1)). Söz konusu kişilere

çıkış izin belgesi

” verilecektir (m. 56(2)).

Bununla birlikte, istisnai durumlarda kişinin süre tanınmaksızın

sınır dışı edilmesi mümkündür. Bu çerçevede kaçma ve kaybolma riski

and Asylum Law, Leiden 2011, s. 166 vd. Tüm Göçmen İşçilerin ve Aile Fertlerinin

Haklarının Korunmasına Dair Sözleşme’nin 22. maddesinde milli güvenlik ile il-

gili istisnai durumlar dışında sınır dışı kararının ilgiliye yazılı olarak ve gerekçele-

riyle birlikte, ilgilinin anlayacağı bir dilde bildirileceği hüküm altına alınmıştır (m.

22(3)). Avrupa İkamet Sözleşmesi’nin 3. maddesinde ise, âkit taraflardan birinin,

diğer herhangi bir âkit taraf ülkesinde yasal olarak iki yıldan fazla bir süredir ika-

met etmekte olan vatandaşının; milli güvenlik açısından kesin zorunluk olmaması

durumunda, kendisi hakkındaki sınır dışı kararına karşı itirazda bulunmasına ve

bu amaçla yetkili makama veya yetkili makamca özel olarak belirlenmiş kişi veya

kişilere başvurmasına ve bu organlar önünde temsil olunmasına müsaade edil-

meksizin sınır dışı edilemeyeceği düzenlenmiştir (m. 3(2)). Mültecilerin Hukukî

Durumuna Dair 1951 tarihli Birleşmiş Milletler Sözleşmesi’nin 32. maddesinde

de âkit devletlerin ülkelerinde yasal olarak bulunan bir mülteciyi ancak ilgili ya-

sal sürece uygun olarak alınmış bir karar çerçevesinde sınır dışı edebilecekleri ve

zorunlu ulusal güvenlik nedenleri dışında mültecinin durumunu açıklaması için

delil sunmasına, temyiz etmesine, bu amaçla yetkili bir makamın ya da, yetkili

makamın özel olarak atayacağı bir kişinin veya kişilerin önünde temsil edilme-

sine izin verileceğini hüküm altına almıştır (m. 32(2)). Aynı maddenin üçüncü

paragrafı uyarınca âkit devletlerin ilgili mülteciye diğer bir ülkeye yasal olarak

kabulünü sağlayabilmesi için makul bir süre tanımaları öngörülmüştür.

90

YİSHK m. 19’da hüküm altına alınan sürenin uygulamada sadece ikametli ya-

bancılara tanındığı, buna karşın ikamet izni olmayan ve yasa dışı konumda olan

yabancılara tanınmadığı hakkında bkz. ÇİÇEKLİ, s. 177.

91

ASAR, s. 191.