

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...
240
leşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği görevlisiyle görüşebil-
me imkânı sağlanacaktır (m. 59(1))
95
. Ayrıca çocuğun menfaati dikkate
alınarak, aileler ile refakatsiz çocukların ayrı yerlerde barındırılacağı
düzenlenmiş ve çocukların eğitim ve öğretimden yararlandırılmaları
hususunda, Millî Eğitim Bakanlığınca gerekli tedbirlerin alınacağı da
hüküm altına alınmıştır (m. 59(1)).
Geri gönderme merkezlerinde idarî gözetim süresi kural olarak 6
aydır. Ancak, sınır dışı etme işlemlerinin yabancının iş birliği yapmama-
sı veya ülkesiyle ilgili doğru bilgi ya da belgeleri vermemesi nedeniyle
tamamlanamaması hâlinde bu süre en çok bir yıla kadar uzatılabilir
(m. 57(3)). İdari gözetime gerek olup olmadığı her ay valilik tarafından
değerlendirilecek, gerek olmadığına karar verilmesi durumunda idarî
gözetim derhal sonlandırılacaktır. Söz konusu yabancılar bakımından
belli bir adreste ikamet etme, belirlenecek şekil ve sürelerde bildirimde
bulunma gibi idarî yükümlülükler getirilebilecektir (m. 57(4)).
İdari gözetim kararının alınmasına ilişkin usûle dair ayrıntılı dü-
zenlemeler de aynı hükümde yer almıştır. Bu çerçevede, idarî göze-
tim ve idarî gözetim süresinin uzatılması kararları ile her ay valilik
tarafından yapılan değerlendirmelerin sonuçları, ilgili yabancıya veya
yasal temsilcisine ya da avukatına tebliğ edilecek; kişinin avukatının
bulunmaması durumunda kendisi veya yasal temsilcisi kararın sonu-
cu, itiraz usûlleri ve süreleri hakkında bilgilendirilecektir (m. 57(5)).
57. maddenin 6. fıkrası uyarınca, idarî gözetim kararına karşı sulh
ceza hâkimliğine başvurulması mümkündür. Dolayısıyla Kanun, idarî
gözetim kararlarına karşı yargı yolu imkânı/güvencesi tanımaktadır.
Bununla birlikte, idarî işlem niteliğinde olan idarî gözetim kararları ba-
kımından idare mahkemeleri yerine sulh ceza mahkemelerinin görevli
tayin edilmiş olması dikkat çekicidir. Bu düzenlemenin gerekçesi ola-
rak -denetimin etkili olabilmesi için- Türkiye’de sulh ceza mahkeme-
lerinin idare mahkemelerine göre daha yaygın olması gösterilmiştir
96
.
95
İdari gözetim altında tutulan kişilerin uygulamada çoğunlukla sivil toplum ku-
ruluşlarından (STK) aldıkları hukukî danışmanlık desteğiyle haklarını savuna-
bildikleri ve dolayısıyla söz konusu hükümde STK’larla görüşme imkânının da
düzenlenmesi gerekliliği hakkında bkz. ERKEM, s. 12.
96
Bu konu, İçişleri Bakanlığı’nca YUKK Taslağının tartışılması amacıyla 19-20 Ekim
2010 tarihinde gerçekleştirilen çalıştayda gündeme gelmiştir: Bkz. EKŞİ, Tasarı, s.
16.