

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Hükümleri Uyarınca Yabancıların ...
236
Diğer yandan, 55. madde uyarınca sağlık sebepleri de bazı yaban-
cıların sınır dışı edilmesine engel teşkil etmektedir. Bu çerçevede, ciddî
sağlık sorunları, yaş ve hamilelik durumu nedeniyle seyahat etmesi
riskli görülenler; hayati tehlike arz eden hastalıkları için tedavisi de-
vam etmekteyken sınır dışı edileceği ülkede tedavi imkânı bulunma-
yanlar ve tedavileri tamamlanıncaya kadar, psikolojik, fiziksel veya
cinsel şiddet mağdurlarının sınır dışı edilmesi mümkün değildir. Son
olarak, mağdur destek sürecinden yararlanmakta olan insan ticareti
mağdurları da 55. maddede yer alan açık hüküm gereği sınır dışı edil-
meyecektir.
Bununla birlikte, madde gerekçesinde belirtildiği üzere, 55. mad-
dede sayılan kişiler bakımından sınır dışı etmeye engel teşkil eden
durumun ortadan kalkması halinde kişi bakımından sınır dışı kararı
verilecektir.
Ayrıca, Kanunun 51. maddesi uyarınca, vatansız kişilere tanınan
hak ve güvenceler çerçevesinde bu kimselerin de kamu düzeni veya
kamu güvenliği açısından ciddî tehdit oluşturmadıkları sürece sınır
dışı edilmeyecekleri hüküm altına alınmıştır (m. 51(1)(b)). Ancak bura-
da kişinin kamu düzeni veya kamu güvenliği bakımından ciddî tehdit
oluşturup oluşturmadığının tespitinde idarenin takdir yetkisi bulun-
maktadır.
Bununla birlikte, Kanunda AİHS’nin 8. maddesinde hüküm altı-
na alınan ve sınır dışı etme işlemleri bakımından bir sınırlama olarak
kabul edilen aile yaşamına saygıya ilişkin kural çerçevesinde bir istis-
naya yer verilmemiş olması eleştiriye açıktır
86
. Anılan hüküm 2. parag-
rafında özel ve aile hayatına saygı hakkının kullanılmasında bir kamu
makamının müdahalesinin, ancak müdahalenin yasayla öngörülmüş
ve demokratik bir toplumda ulusal güvenlik, kamu güvenliği, ülke-
nin ekonomik refahı, düzenin korunması, suç işlenmesinin önlenmesi,
sağlığın veya ahlakın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korun-
ması için gerekli bir tedbir olması durumunda söz konusu olabileceği-
ni düzenlemektedir. Dolayısıyla sınır dışı işlemi ancak hükümde ifade
edilen sınırlamalara tâbi olarak uygulanmalıdır. Kanundaki bir başka
eksiklik ise AİHS’ye ek 4 numaralı Protokolün 4. maddesinde açıkça
86
AİHS’nin 8. maddesi hakkında bkz. ÇİÇEKLİ, s. 169; EKŞİ, Yabancılar Hukuku, s. 36.