

TBB Dergisi 2013 (108)
Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK
239
bulunan, yasal giriş veya yasal çıkış kurallarını ihlal eden, sahte belge
kullanan, asılsız belgelerle ikamet izni almaya çalışan veya aldığı tes-
pit edilen kişiler ile kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı
açısından tehdit oluşturanlar süre tanınmaksızın sınır dışı edilecektir
(m. 56(1)). Doktrinde anılan hüküm, kişinin süre tanınmaksızın sınır
dışı edilmesinin gerekçesi olarak düzenlenen durumların, Kanunun
54. maddesinde sayılan sınır dışı sebepleri ile önemli ölçüde örtüştüğü
ve dolayısıyla sınır dışı işlemlerinin büyük bir kısmının ilgiliye süre
tanınmaksızın gerçekleşebileceği gerekçesiyle eleştirilmiştir
92
.
B. Sınır Dışı Kararının Yerine Getirilmesi
Sınır dışı kararının uygulanmasına ilişkin ilk husus, idarî gözeti-
me ilişkindir. YUKK’nın getirdiği önemli yeniliklerden biri idarî göze-
time ilişkin temel hususları düzenlemiş olmasıdır
93
. Kanun, hakkında
sınır dışı kararı verilmiş ancak söz konusu karara uygun şekilde ülkeyi
terk etmeyerek kolluk birimlerince yakalanmış kişiler hakkında vali-
likçe idarî gözetim kararı alınacağını düzenlemektedir (m. 57(3)). Bu
çerçevede, hakkında sınır dışı kararı alınanlardan kaçma ve kaybolma
riski bulunan, Türkiye’ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden, sahte
ya da asılsız belge kullanan, kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın
Türkiye’den çıkmaları için tanınan sürede çıkmayan, kamu düzeni,
kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar hak-
kında idarî gözetim kararı alınacaktır. Söz konusu yabancılar, yaka-
lamayı yapan kolluk birimince kırk sekiz saat içinde geri gönderme
merkezlerine
94
götürülecektir. Geri gönderme merkezlerinde yabancı
tarafından bedeli karşılanamayan acil ve temel sağlık hizmetleri üc-
retsiz verilecek, kişinin yakınlarına, notere, yasal temsilciye ve avuka-
ta erişme ve bunlarla görüşme yapabilme, ayrıca telefon hizmetlerine
erişme; ziyaretçileri, vatandaşı olduğu ülke konsolosluk yetkilisi, Bir-
92
DARDAĞAN KİBAR, Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu, s. 67.
93
EKŞİ, Tasarı, s. 132.
94
Geri gönderme merkezleri İçişleri Bakanlığınca işletilebileceği gibi Bakanlık ile
kamu kurum ve kuruluşları, Türkiye Kızılay Derneği veya kamu yararına çalışan
derneklerden göç alanında uzmanlığı bulunanlarla protokol yapılması suretiyle
işlettirilebilecektir (m. 58(2)). Söz konusu merkezlerin kurulması, yönetimi, işle-
tilmesi, devri, denetimi ve sınır dışı edilmek amacıyla idarî gözetimde bulunan
yabancıların geri gönderme merkezlerine nakil işlemleriyle ilgili usûl ve esaslar
yönetmelikle düzenlenecektir (m. 58(3)).