Background Image
Previous Page  244 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 244 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Gülüm Bayraktaroğlu ÖZÇELİK

243

adlî yardım hizmeti düzenlenmiştir

107

. Bununla birlikte, Mahkemenin

ilgililerin söz konusu merkezlerde tutulmasının AİHS’nin 5. madde-

sinde düzenlenen özgürlük ve güvenlik hakkının kısıtlanması olup

olmadığına ilişkin değerlendirmesinde dikkate aldığı bir takım hu-

suslara uygulamada önem verilmesi gerekir.

Abdolkhani and Karimnia

v. Turkey

kararında Mahkeme, ilgililerin bir süre tutuldukları Hasköy

Polis Karakolu veya sonradan nakledildikleri Kırklareli Yabancılar

Kabul ve Barınma Merkezinden ayrılmalarına izin verilmediğini; an-

cak noter onaylı bir vekâletname sunulması durumunda avukatlarıyla

görüşebilme imkânı bulunduğunu ve Birleşmiş Milletler Mülteciler

Yüksek Komiserliği Temsilciliğinin ilgililerle görüşebilmesinin İçişle-

ri Bakanlığı’nın iznine tâbi bulunduğunu vurgulayarak, söz konusu

davada ilgililerin idarî makamlarca uygulanan sınırlamalar sebebiyle

özgürlüklerinden mahrum bırakıldıklarını belirtmiştir

108

. Bu anlamda

Kanun hükümlerinin AİHM içtihadı çerçevesinde uygulanması bakı-

mından idareye büyük görev düşmektedir.

YUKK hükümleri çerçevesinde hakkında sınır dışı kararı verilen

yabancılar, kolluk birimlerince sınır kapılarına götürülür (m. 60(1),

(2)). Geri gönderme merkezlerine sevk edilmeksizin sınır dışı edilecek

yabancıların sınır dışına götürülmesinde koordinasyon Göç İdaresi

Genel Müdürlüğü tarafından sağlanacaktır (m. 60(2)).

Sınır dışı edilecek yabancıların seyahat masrafları kendilerince

karşılanacak; ancak bunun mümkün olmaması hâlinde, masrafların

eksik kalan kısmı veya tamamı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü büt-

çesinden ödenecektir. Masraflar geri ödenmediği sürece, yabancının

Türkiye’ye girişine izin verilmemesi mümkündür (m. 60(3)).

Gerçek veya tüzel kişiler, kalışlarını veya dönüşlerini garanti et-

tikleri yabancıların sınır dışı edilme masraflarını ödemekle yükümlü

tutulmuştur. Yabancıyı izinsiz çalıştıran işveren veya işveren vekilleri-

nin, yabancının sınır dışı edilme işlemleri konusundaki yükümlülük-

leri bakımından 4817 sayılı Yabancıların Çalışma İzinleri Kanunun 21.

maddesinin 3. fıkrası

109

uygulanacaktır (m. 60(6)).

107

AİHM kararları dikkate alınarak YUKK’da idarî gözetime ilişkin olarak yapılan

düzenlemeler hakkında bkz. EKŞİ, Tasarı, s. 71- 73, s. 167 vd.

108

Abdolkhani and Karimnia v. Turkey

, para. 127.

109

Anılan hüküm uyarınca “

Çalışma izni bulunmayan yabancıyı çalıştıran işveren veya