

İbralaşmayı Yoksayan Etik İlişki/Yozlaşan Gerekçe
330
İstisna hukukunun emrindeki gerekçenin insanın olanaklarını ge-
liştirmeye, çoğaltmaya, kolaylaştırmaya özgüleneni kısıtlayarak öz-
gürlükçü çoğulcu yapıyı talan ve tahrip yönelmeleri, onlarla gerekçe
düzeni aracılığıyla esaslı bir mücadeleyi zorunlu kılar.
Gerekçe sabıkalı geçmişe, kötü bir üne sahiptir. Temellendirme
kültürünü deforme eden ve içten içe çürüten bu uygulama biçiminin,
kendine ayna tutarak yaptıklarını görmesi ve toparlanması zorunlu-
dur.
10. Hizmet İçi Eğitimin Gerekçeye İlgisizliği:
Hemen her konuya ilgi duyan eğitim programı, seminer ve kon-
feransların sıra gerekçeye geldiğinde, onu teğet geçmeleri anlamlıdır.
Varlığını yargıç etiğine, eğitimine borçlu Yargıç Akademisi’nin gerek-
çeye ilgisi, gerekçesizliğin yarattığı etki ve sonuçların vahametinden
neşet eder.
Son dönemde sistematik olmasa da akademinin gerekçe hukuku-
na ilgi duyması, zamanının küçük de olsa bir kısmını ayırması, buraya
yönelen eleştirileri nispeten karşılar.
35
Eğitimi müfredatının gerekçeye
toplam zaman içinde yeterli payı ayırmaması, ayrılan payın bu konu
üzerine yoğunlaşanlar tarafından yürütülmemesi, gerekçe eğitiminin
sığlaşmasını, dar alanda kalarak çoraklaşmasına neden olabilir.
Her daim dillerden düşmeyen ve özellikle yargı kararlarının ge-
rekçesizliğinden yakınan meşru ilgili, toplum, kamu ve siyasetin sesi-
ni yeterince duymayan eğitim planlamasının olup bitenlerden kendi
payı nispetinde sorumlu olacağını unutmamak gerekir.
11. Yoksullaşan Dil/Dillendirilemeyen Gerekçe/İlişilen
Hüküm:
Gerekçe düşünsel döngü, diyaloğun yargısal versiyonudur. Yarı-
şan düşüncelerin dile gelişidir gerekçe. Dikey ve yatay dilin giderek
yoksullaşması, ortaya kendini anlatmakta güçlük çeken bir dil ve dile
gelemeyen gerekçe bırakır.
35
Eğitim plan ve programının her döneminin dört saatini gerekçeye ayırması isa-
betli bir yaklaşım olmakla beraber, bu programın henüz sistematik bir tabandan
yoksun olması bu alanda daha çok çalışılmasını zorunlu kılar.