Background Image
Previous Page  381 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 381 / 417 Next Page
Page Background

Kamulaştırma Yoluyla Mülkiyet Transferi

380

Madde metininde adı geçen yapı kavramı İmar Kanunu çerçeve-

sinde anlaşılmalıdır. Buna göre, karada ve suda, daimi veya muvakkat,

resmi ve hususi yeraltı ve yerüstü inşaatı ile bunların ilave, değişiklik

ve tamirlerini içine alan sabit ve müteharrik tesisler, yapı olarak kabul

edilecektir. Tesisat

6

ve donatı kavramaları ise yapıların oluşturduğu

hizmet tesisleri olarak değerlendirilmelidir.

Değiştirilen maddede koşulların gerçekleşmesi durumunda, eski

malikin ortaya çıkan zararlarını tazmini için dava açma, talepte bu-

lunma olanağı kaldırılmıştır. Dolayısıyla yapılan düzenlemenin ama-

cı, Yargıtay içtihatları doğrultusunda oluşan sonuçların önüne geçme

amacı taşıdığı anlaşılmaktadır.

c. Kamulaştırma Amacının Ortadan Kalkması ve Sonucu:

İdarelerin mal edinme yetkilerinden biri olan kamulaştırma işle-

mini, Anayasa’nın 46. Maddesine göre ancak “

kamu yarar

ı

n

ı

n gerektir-

di

ğ

i hallerde

” yapılacak bir işlem olarak tanımlanmıştır. Her ne kadar

yargı kararlarında ve doktrinde üzerinde uzlaşılmış olmasa da kamu

yararı, “

idarenin g

ö

revlerini yerine getirebilmek i

ç

in teker teker fertler d

ışı

n-

da b

ü

t

ü

n toplumun veya yerine ve g

ö

revine g

ö

re belirli halk topluluklar

ı

n

ı

n

g

ö

z

ö

n

ü

ne al

ı

nmas

ı

n

ı

n mecburiyeti

7

olarak tanımlanabilir.

Bu anlamda kamu yararı, idarenin faaliyetlerinin sebep ve amaç

unsurunu meydana getirir. Dolayısıyla kamu hizmetine tahsis ama-

cı ortadan kalkan taşınmazda, kamulaştırma işleminin sebebinin ve

amacının da ortadan kalkacağı açıktır.

Nitekim Anayasa Mahkemesinin 22.09.1993 tarih, 1993/8E. ,

1993/31K. sayılı kararında “

M

ü

lkiyet hakk

ı

n

ı

n kamula

ş

t

ı

rma yolu ile

de

ğ

i

ş

ikli

ğ

e u

ğ

rat

ı

lmas

ı

n

ı

n nedeni kamu yarar

ı

n

ı

n kar

şı

lanmas

ı

ihtiyac

ı

n

ı

n

malikin m

ü

lkiyet hakk

ı

n

ı

n korunmas

ı

ihtiyac

ı

ndan

ü

st

ü

n tutulmas

ı

d

ı

r.

vurgusunu yaptıktan sonra, “

Kamula

ş

t

ı

rma yap

ı

ld

ı

ktan ve i

ş

in niteli

ğ

i ba-

k

ı

m

ı

ndan belli s

ü

re ge

ç

tikten sonra ta

şı

nmaz

ı

n kamu yarar

ı

n

ı

n gerektirdi

ğ

i

y

ö

nde kullan

ı

lmamaya ba

ş

lan

ı

lmam

ış

olmas

ı

, kamu yarar

ı

n

ı

n zorunlu k

ı

ld

ığı

ihtiyac

ı

n kalmam

ış

veya ger

ç

ekle

ş

memi

ş

olmas

ı

hallerinde m

ü

lkiyet hakk

ı

n

ı

n

korunmas

ı

prensibinin g

ö

zetilmesini engelleyen neden ortadan kalkt

ığı

ndan,

m

ü

lkiyetin tekrar eski malike iadesi suretiyle m

ü

lkiyet g

ü

vencesi kural

ı

n

ı

n

6

Yılmaz Ejder, Hukuk Sözlüğü, Syf. 815.

7

Hayta Mehmet Ali, Kamulaştırma ve Kamulaştırmasız El Atma Davaları, Syf. 24